Volkswagen overraskede og elektrificerede publikum med præsentationen af ID.Xtreme-konceptbilen ved weekendens ID. træf i Locarno, Schweiz. Bilen er baseret på den firehjulstrukne VW ID.4 GTX.
VW ID.Xtreme’s eksteriørdesign understreger tydeligt, at det er et køretøj, der er klædt på til at klare ethvert off-road-eventyr. En forhøjet rallybil med 18-tommer offroad-hjul, en modificeret frontkofanger med ekstra beskyttelsesbøjle og 50 mm bredere skærmkanter giver konceptbilen et autentisk offroad-look. En tagholder med en stribe af LED-lys og en vognbund komplet beskyttet af plader i aluminium gør den fuldelektriske firehjulstrækker i stand til at køre på udflugt langt væk fra de asfalterede veje. En højt ydende elmotor på bagakslen og softwaretilpasninger i den elektriske drivlinje øger konceptbilens systemeffekt fra 220 kW til 285 kW sammenlignet med en ID.4 GTX – med andre ord en effektforøgelse på 30 procent.
Akustisk byder ID.Xtreme også på noget specielt: den elektriske drivlinje har en speciel motorlyd, der er udviklet sammen med Volkswagen Design og som udsendes via en lydgenerator i hjulkasserne. Interiøret byder også på iøjnefaldende nyheder såsom adskillige Alcantara-applikationer, modificerede sæder og designelementer i kontrastfarven orange. Og det siger sig selv, at ID.Xtreme-konceptbilen selvfølgelig er bæredygtig: den er baseret på en udtjent testbil fra udviklingsafdelingen og den kører med et brugt 82 kWh-batteri.
Volkswagen præsenterede ID.Xtreme-konceptbilen for offentligheden for første gang på weekendens ID.-træf i den schweiziske by Locarno. ID.-træffet er arrangeret af og for fans af elektrisk mobilitet og kan blive den grønne og bæredygtige pendant til det traditionelle GTI-træf ved Wörthersee i Østrig. I år mødtes ID.-entusiaster fra hele Europa ved bredden af søen ªLago Maggiore fra 6. til 10. september for at dele deres erfaringer og oplevelser med elektrisk mobilitet.