Skoda viser Vision 7S

Vision 7S afslører, hvad man kan forvente fra Skoda de kommende år. Den syvpersoners konceptbil bliver til én af tre nye elbiler fra Skoda, og den udstikker Skodas designlinje for alle nye modeller fremover – inklusiv de nye Superb og Kodiaq.

Først begyndte Skoda stolt at skrive sit navn på bagklappen af alle Skoda-modeller. Nu er turen kommet til kølerhjelmen. Det viser den helt nye Skoda Vision 7S, som netop har haft verdenspremiere i Prag, Tjekkiet. I sig selv er den syvpersoners konceptbil med 89 kW-batteri, 200 kW-lynladning og over 600 kilometers rækkevidde (WLTP) interessant, for den bliver én af tre nye elbiler, som Skodas kunder kan glæde sig til at se senest i 2026. De øvrige to elbiler er henholdsvis en lille elbil og en endnu en kompakt SUV. Mindst lige så interessant er det, at Skoda Vision 7S viser det nye design, som alle nye Skoda-modeller vil blive skulptureret efter mange år frem. Det gælder også de nye Superb og Kodiaq, som får verdenspremierer i andet halvår 2023, og faceliftet af Octavia der efter planen kommer i 2024.

Smallere og bredere kølergrill

Nu vi er ved ‘ansigtet’, er det ikke kun et farvel til Skoda-logoet, som er markant på fronten af Vision 7S. Konceptbilen introducerer også Skodas nye såkaldte Tech-Deck Face, hvor kølergrillen er betydeligt smallere og bredere end hidtil, samtidig med de lodrette ribber er erstattet af sort glas, som skjuler bilens sensorer. Forlygterne danner et T i hver side af fronten med LED-kørelyset som den vandrette streg, og T’erne er også at finde på bagenden, hvor Skoda ellers har været kendt for C-formede lygter. Forkofangeren har syv lodrette luftindtag, som hjælper med at køle batteriet, og et synligt bundskjold i aluminium understreger bilens robuste udtryk.

Integreret barnestol i midterkonsol

Bagdørene er hængslet bagtil, og fraværet af B-stolper giver nem indstigning i den rummelige kabine. Indvendigt stiller Skoda Vision 7S med både nyt design og nytænkning for at give maksimal komfort og sikkerhed til alle i bilen. For eksempel har den gennemgående midterkonsol en integreret barnestol i midten af bilen – det sikreste sted i bilen – og forsædepassagererne kan holde øje med den lille via et kabinekamera, hvor billedet bliver vist, hvor som helst man ønsker det, på den 14,6” store touchskærm. Interiøret er dynamisk og tilpasser sig alt efter, om man kører eller tager en pause. Under kørsel er alle instrumenter inklusiv den opretstående touchskærm i en ergonomisk optimal position. Og når man slapper af – for eksempel under opladning – kører rat og instrumentpanel frem, skærmen drejer til vandret position, og sæderne på første række drejer en anelse ind og lænes tilbage, så passagererne på bagsæderne har godt udsyn til skærmen. Sæderne på anden række kører ligeledes en anelse tilbage for at øge komforten.

Simply Clever-rygsække

Apropos udsyn har Skoda Vision 7S et nydesignet rat, der er fladt i top og bund, så det ikke tager udsynet til det digitale cockpit. Desuden vil tilhængere af knapper, der giver hurtig og sikker betjening af udvalgte funktioner i stedet for at skulle betjene alt på én skærm, glæde sig over, at Skoda bevarer dem i Vision 7S. De har tilmed haptisk berøringsfeedback, ligesom knapperne på rattet og i dørene også har det. Ingen ny Skoda uden nye Simply Clever-løsninger. For eksempel har Vision 7S rygsække, som sidder fast med magneter på bagsiden af sæderne – klar til en rask gåtur med familien. Og inspireret af bøhmisk krystal er der en stor krystal på instrumentpanelet, som ved hjælp af farver tydeligt viser batteri- og ladestatus – også når man befinder sig uden for bilen. Skoda Vision 7S er tænkt til en aktiv fritid, og det kommer også til udtryk i det hårdføre og bæredygtige materialevalg. Således er for- og bagkofangere samt bunden i Vision 7S lavet af genbrugt gummi fra dæk, og al polyester i kabinen er ligeledes genbrugsmateriale.

Del artikel

Har du også læst?