DEL

Alle, der har haft lejlighed til at vælge firmabil siden midten af 1970’erne har formentlig haft mulighed for at vælge en VW Passat. Den tyske bil, der for mere end 7 ud af 10 solgte er som stationcar, har nærmest haft patent på at være bilen til mellemlederen, salgschefen, den rullende salgskonsulent og andre, der kunne vælge bil liger under det allerhøjeste niveau. Og det med god grund, for i en VW Passat får du rigtig meget af det du har brug for i en firmabil. At der så har været en del problemer med lang leveringstid, bøvl med DSG gearkassen og lidt software-fejl i ny og næ har ikke skræmt den store gruppe af købere, VW Passat ér et stensikkert valg.   

VW Passat med tempereret motor

Sidste sommer var Passat igennem et mindre facelift. Lidt kosmetiske ændringer på det ydre og lidt justeringer i kabinen gjorde Passat klar til en ny tørn, hvor den så samtidig har fået en ny motorvariant, der vel et eller andet sted er det vigtigste, der er sket for VW Passat i dette facelift. Helt i tråd med EU’s miljøforkæmpende linje er der kommet en mere tempereret benzinmotor til VW Passat. Der er tale om en 1,5 liters turbobenziner med aktiv cylinderfrakobling og 150 hk. En motor som VW-koncernen har stor succes med i en hel del biler. Motoren slår selv to cylindre fra når der ikke er behov for at køre med flere. Det virker upåklageligt, ja faktisk så godt at du ikke bemærker det under kørslen.

VW Passat er skræddersyet til lange ture

Er du langturspendler vil du formentlig tænke, at en benzinmotor slet ikke er aktuel. Du sværger måske fortsat til diesel fordi diesel stadig er det bedste brændstof til de lange køreture, men jeg vil bede dig overveje det én gang til. Den her nye benzinmotor er nemlig som skræddersyet til de lange ture. Den er utrolig støjsvag på motorvejen ved almindelig dansk motorvejshastighed. Jeg har derudover været et par ture i Hannover i den og også på den tyske Autobahn, på de strækninger med fri hastighed, kan den være med. Selvfølgelig er den ikke voldsom hurtig i accelerationen – den er næsten 9 sekunder om at nå 0-100 km/t – men når den så ér oppe i fart kan den sagtens begå sig med 200 km/t. Og bedst af alt; den er særdeles sparsommelig. Efter små 2500 km kørsel ligger mit gennemsnitlige forbrug på 15 km/ltr. 

Vogbaneassistenten virker godt i Passat

Normalt har jeg ikke den store fidus til vognbaneassistenter – du ved den anordning, der hjælper med at holde bilen i den rigtige vejbane – men lige i tilfældet VW Passat synes jeg faktisk, at assistenten gør sit job nogenlunde tåleligt. Der findes biler, der har en så aggressiv en af slagsen, at du er nødt til at slå den fra, medmindre du gerne vil generes voldsomt af vognbaneassistenten, lige så snart du ikke holder dig snorlige i vejbanen. Sådan er det bare ikke her. I Passaten fungerer den mere efter hensigten; at hjælpe dig til at holde sporet uden at fanden tager ved den, hvis du drejer lidt på rattet. 

Det ergonomiske er i orden i VW Passat

Ergonomisk synes jeg, at Passaten klarer ærterne til fuld tilfredshed. På mine ture til Hannover blev jeg ikke træt i kadaveret efter godt fire timers kørsel. Jeg sidder rigtig godt i det specielle ergoComfort førersæde som har elektrisk indstilling. Sædet er virkelig godt til langturspendling fordi du som fører ikke synker ned i sædet og bliver træt af at indtage kilometer efter kilometer. Vælger du udstyrsniveauet Business Plus Pro får du desuden digital instrumentering med i købet. Er du en af dem, der sværger til Apple CarPlay så fungerer det udmærket i Passaten. I det hele taget synes jeg, at Passaten er i sit livs form, og på trods af, at den stort set ligner sig selv siden 2015 gør det egentlig ikke så meget. Du ved, hvad du får i en VW Passat, og det er et yderst vigtigt parameter for mange. 

VW Passat Variant 1,5 TSI DSG Business Plus Pro

Pris: 387.995 kr.
Motor: R4, 1,5 med ACT (aktiv cylinderfrakobling) 16V turbobenzin
150 hk v. 5000 o/min.
250 Nm v.1500 o/min.
Topfart: 214 km/t.
0-100 km/t: 8,9 sek.
Forbrug: 15,2 km/ltr. WLTP Faktisk forbrug: 15,0 km/ltr.
Bagagerum: 650/1750 ltr.
Længde/bredde/højde: 477/183/148 cm
Anhængervægt: 1900 kg.