DEL

Det kommer nok ikke som den store overraskelse, at Volkswagens øverste chef Herbert Diess ikke ser det store lys i brintbiler. Hans koncern har trods alt investeret milliardstore summer på udviklingen af elbiler. Men på Twitter slår han klokkeklart fast, at brintbiler ikke er fremtiden. Tværtimod er det spild af tid, at blive ved med at tale om dem som en mulighed, mener han.

Indlægget er stilet politiske kandidater, som kæmper for at erstatte Angela Merkel som Tysklands næste forbundskansler efter det kommende valg hos vores naboer mod syd. Også den tyske transportminister er tagget i tweetet.

“Hydrogenbilen (brintbilen, red) er bevist IKKE klimaløsningen. Elektrificeringen er allerede etableret. Fupdebatter er spild af tid. Lyt til videnskaben!” skriver han i tweetet:

Diess linker samtidig til en artikel i avisen Handelsblatt, som understøtter VW-bossens påstand. Den citerer en undersøgelse fra Potsdam Institute for Climate Impact Research, der konkluderer, at brintbaserede brændstoffer er ineffektive og dyre – og endda kan være værre for klimaet end fossile brændstoffer.
Undersøgelsen anbefaler derfor, at elbiler bliver fokus i overgangen til grøn transport.
Mens Volkswagen har storsatset på elbiler, er der andre bilproducenter, der fortsat har svært ved at slippe ideen om brint – både til brug i brændselsceller og til produktion af såkaldt e-fuel hvor brint omdannes til flydende brændstof, som derefter kan bruges i forbrændingsmotorer. Deriblandt Toyota, Porsche, BMW og Honda.

Det kan så virke tankevækkende, at Porsche, tror på e-fuel og har investeret store summer i teknologien, da Porsche jo er ejet af Volkswagen Group, men det er nu engang sådan, det er.