DEL

Vi skrev om den første gang for et par måneder siden, hvor Opel dog ikke havde givet ret mange detaljer om den ret spændende Manta GSe ElektroMOD, men nu er der nyt om den bil der dog stadig blot figurerer som et enkeltstående tilfælde uden, officielt i hvert fald, at være planlagt til serieproduktion. Se vores store billedgalleri nederst.

Opels designere og ingeniører har holdt modet højt og kreativiteten i gang under corona-nedlukningen af Tyskland og skabt denne Manta GSe ElektroMOD. Den kombinerer Opels historie med fremtidens teknologi bundet sammen af passionen for Opel. Manta blev lanceret for over 50 år siden med en fire-cylindret benzin motor. I dag er Opel Manta her så på en måde igen med det ikoniske klassiske design i skøn forening med nutidens elektrisk-betonede teknologi; med andre ord; Manta GSe ElektroMOD er elektrisk, emissionsfri og bygget med passion.

Opel Manta GSe ElektroMOD udspringer af fascinationen af en voksende trend hos bilentusiaster, hvor klassiske biler som Manta bliver ombygget til RestoMods med moderne teknologi og opdaterede designelementer. Den fuldt elektriske Manta er lige så sportslig som en ægte Opel GSe, men her står ”e” for elektrisk. Den historiske Manta havde som nævnt en fire-cylindret motor under sin ikoniske sorte motorhjelm, hvorimod den ombyggede Manta GSe har en 108 kW/ 147 hk elektrisk motor og har 255 Nm fra stilstand. Dermed er det den mest kraftfulde Opel Manta A Opel fabrikken nogensinde har bygget.

Som noget helt unikt, kan føreren vælge mellem at skifte manuelt fra den originale fire-gears gearkasse eller sætte den i fjerde gear med det samme, hvorved bilen kører automatisk uden gearskifte, som en hvilken som helst anden elbil. Den ”nye” Manta er baghjustrukket og kører som en klassisk sportsvogn, med en innovativ moderniseret drivlinje.

Lithium-ion batteriet har en kapacitet på 31 kWh og giver en rækkevidde på omkring 200 kilometer. Ligesom Corsa-e og Mokka-e er Manta GSe udstyret med et regenerativt bremsesystem, der samler energi op under nedbremsninger. Bilen lader med 9,0 kW fra den indbyggede lader med en et- eller tre-faset AC ladning. En fuld opladning tager lige under 4 timer.
Manta A var inspirationen til Opels nye ansigt Opel Vizor, der er at finde på både den nye Mokka og Crossland. På Manta GSe er fronten blevet til Opel Pixel-Vizor, der peger ind i fremtiden ved at være én stor sammenhængende LED skærm, der kommunikerer via beskeder og grafik til sine omgivelser. Fx skriver den “My German heart has been ELEKTRified” eller “I am on a zero e-mission” hvorefter den udruller en lille grafisk sekvens, der støtter op om budskabet. Nok ikke noget vi kommer til at se i en eventuel serieproduceret bil, men en sjov lille gimmick.

LED teknologi bliver også brugt til de integrerede forlygter og det vingeformede kørelys samt de tredimensionelle baglygter.
Den neongule farve passer til Opels nye visuelle identitet, der for nyligt er blevet opdateret og står i stærk kontrast til den sorte kølerhjelm. Manta GSe er udstyret med specialdesignede 17 tommer fælge fra Ronal, med 195/40 R17 dæk foran og 205/40 R17 bag. Samtidig har man fjernet originalens eksteriør kromlister, meget lig hvad man gjorde dengang med både tunede udgaver samt racebiler.

Interiøret er også blevet opdateret med den nyeste Opel-teknologi. De klassiske runde instrumenthuse har måtte vige pladsen for Opels nye digitale Pure Panel, der ligesom på den nye Mokka strækker sig på tværs af instrumentbordet. De førerorienterede 12” og 10” skærme, der udgør Pure Panel, viser vigtige informationer om bilen som fx ladestatus og rækkevidde. Musikken kommer via en Bluetooth boks fra den legendariske forstærker-producent Marshall.

Sportssæderne i Opel Manta GSe ElektroMOD er en gammel kending og stammer fra Opel Adam S; her har de fået tilføjet en gul stribe i midten, der passet med eksteriørfarven. Resultatet er en langt mere nutidssvarende komfortabel og støttende kørestilling end i den originale Manta. Også det tre-eget rat er blevet re-designet af Opel og for at fremhæve bilens sportslige natur, er det udstyret med en gul center-markør. I det hele taget er interiøret sportsligt puristisk indrettet med sort læder, grå Alcantara og detaljer i Opel neon gul.

Opel Manta GSe ElektroMOD er historie, køreglæde og teknologi skabt af passionen for Opel. Indtil videre vil den desværre kun blive bygget i dette ene eksemplar, men mon ikke Opel har flere planer med den, og blot lige vil lure stemningen inden man eventuelt sætter den i produktion? Uanset hvad, så vidner den om at ”Det Nye Opel” også handler om at hylde den gloværdige fortid mens fremtiden udvikles. Manta ”goes electric” og det gør Opel også. Inden udgangen af 2024 vil alle Opels modeller nemlig kunne fås i en elektrificeret variant.

DEL
Forrige artikelVW-boss: Brintbilen er død
Næste artikel645.000 km i en Dacia
Kim er Biltesterens ansigt udadtil. Han har beskæftiget sig med test af biler siden 2006. Først på et større regionalt dagblad, senere på diverse trykte magasiner. Siden januar 2016 har Kim været manden bag Biltesteren, som efterhånden er vokset til at være Danmarks næststørste onlinemedie om nye biler.