DEL

Siden grundlæggelsen i januar af ​​kæmpekoncernen Stellantis, der har mærker som Fiat, Opel, Alfa Romeo, Peugeot, Jeep, DS og Citroën med flere under vingerne, har der været gisninger fremme om, hvad koncernen vil i fremtiden. Skal alle mærker bestå, hvordan med forhandlerne og hvilke stordriftsfordele vil fusionen mellem de tidligere Fiat Chrysler Automobiles og PSA Groupe medføre?

Indtil videre er der ikke sluppet så meget ud fra hovedkontoret i Amsterdam, men i går kom der pludselig en meddelelse om at samtlige forhandlere af koncernens bilmærker er blevet opsagt med udgangen af denne måned. Opsigelsesperioden er 24 måneder.

Stellantis lægger i stedet op til, at der bør investeres i en ny forretningsmodel bestående af salg af flere mærker og mere nethandel. Noget, der også kan forstås som et første skridt mod strømlining og besparelser i koncernen.
Stellantis har nemlig lovet investorerne, at fusionen vil spare mere end 5 milliarder euro årligt, og 7 % kommer fra besparelser på salgsaktiviteter og generelle udgifter. Omstruktureringen kommer i forbindelse med koncernens forsøg på at ruste sig til, hvilke lovgivningsmæssige ændringer de nye stramme EU-regler vil betyde for bilindustrien.

Biltesteren har i dag været i telefonisk kontakt med flere forhandlere af de førnævnte mærker. Ingen ønsker at sige noget til citat, da man lige skal sunde sig ovenpå opsigelsen. Enkelte vil dog gerne udtale sig på betingelse af anonymitet, hvilket vi er gået med til. 

- Det er aldrig sjovt at blive opsagt, men vi havde jo nok forudset, at det er den vej det vil gå. Nu kan vi så vælge at lade stå til eller gøre, hvad vi kan for at overbevise koncernen om at vi gerne vil være en del af fremtiden. Hos os er valget klart, vi vælger det sidste, siger en forhandler, der har solgt flere af koncernens mærker siden 1980’erne.

Henover sommeren vil en delegation fra Stellantis se nærmere på, hvordan fremtidens forhandlernetværk i Danmark og det øvrige Europa skal være.