DEL

Som alle andre bilproducenter siger Volvo, at kunderne efterspørger el- og hybridbiler i stor stil. Sandheden er dog nok snarere, at EU kræver, at bilproducenterne kraftigt sænker CO2-udslippet meget snart, og sker det ikke, vanker der gigantiske bøder fra EU. Det er ingen bilproducenter interesseret i, og derfor er de alle sammen i gang med at producere el- og hybridbiler i stor stil. Det er bare ikke nok at producere bilerne. De skal også sælges, og her har producenterne altså valgt at bruge det gode gamle markedsføringstrick ved at sige, at “kunderne efterspørger….” På den måde håber de, at flere af os vælger en el- eller hybridbil næste gang vi skal have ny bil.

I 2025 forventer Volvo, at 50% af det globale salg vil være fuldelektriske biler, mens resten vil være hybrider. Det er også i 2025, at Volvo har en ambition om, at reducere CO2-aftrykket pr. bil med hele 40%.

I Danmark i 2021

I første omgang vælger Volvo at producere et begrænset antal XC40 Recharge. De første biler er planlagt til at blive leveret til kunder i Europa her i oktober. I Danmark vil ordrebøgerne åbne i 2. halvår af 2021.
Produktionen af de første kundebiler følger efter en forberedelsesperiode hvor fabrikken ved den belgiske by Gent har bygget et begrænset antal præ-produktionsbiler. Denne proces er standardprocedure for hver ny model, og den har til til formål at optimere produktionsflowet og sikre kvaliteten af hver bil der bygges. Alle relevante produktionsmedarbejdere har også gennemgået et omfattende uddannelseprogram, der gør dem kvalificerede til sikkert at bygge elbiler.

XC40 Recharge har firehjulstræk

XC40 Recharge er en fuldelektrisk version af Volvos bedst sælgende crossover, og den er baseret på Compact Modular Architecture (CMA), en avanceret køretøjsplatform, der er udviklet inden for Geely-gruppen.
Den fuldelektriske XC40 Recharge har firehjulstræk og tilbyder en rækkevidde på over 400 km (ifølge WLTP) med en enkelt opladning. Batteriet kan oplade til 80% af dets kapacitet på cirka 40 minutter på en hurtigoplader.

Masser af udstyr

Et nyt Android infotainment system tilbyder kunderne hidtil uset personalisering, forbedret intuitivitet og teknologi og tjenester fra Google, såsom Google Assistent, Google Maps og Google Play. Volvo XC40 Recharge modtager også større software- og operative systemopdateringer gennem skyen.
Mens bilen er bygget med allerede eksisterende sikkerhedsstandarder fra den originale XC40, har Volvos sikkerhedsingeniører fuldstændigt redesignet og forstærket frontstrukturen for at imødegå fraværet af en motor og stadig opfylde Volvos høje sikkerhedskrav.
Batteripakken er beskyttet af et sikkerhedsbur, der er indlejret midt i bilens karrosseristruktur. Dets placering i bilens gulv sænker også tyngdepunktet for bilen for bedre køreegenskaber og bedre beskyttelse mod væltning.
Indvendigt er der masser af opbevaringsplads, for eksempel i dørene under sæderne og i bagagerummet, og fordi bilen ikke har nogen forbrændingsmotor, giver det føreren endnu mere opbevaringsplads via en såkaldt ‘frunk’ under frontkappen.