Corona-krisen koster og derfor skal der penge i statskassen. En af de nemmeste måder at få penge ind er at sende politiet ud efter fartsyndere, og det skete i hele uge 39, hvor betjentenes målrettede indsatser mod hastighedsoverskridelser i trafikken gav pote. Lidt mere end 7.800 bilister kørte så stærkt, hvor politiet stod, at de kan se frem til en bøde.
Ifølge Rigspolitiets Nationale Færdselscenter fordeler overskridelserne sig sådan:
• Mere end 2.600 overskridelser af den generelle hastighed i byerne
• Lidt mindre end 1.300 overskridelser af den generelle hastighed på landeveje
• Knap 1.200 overskridelser af den skiltede samt generelle hastighed på motorveje
- Knap 2.500 overskred den skiltede hastighed på vejene, blandt andet hvor hastigheden var nedsat på grund af vejarbejde.
– Når hastigheden sættes i vejret øges både den strækning, som bilen kører inden føreren reagerer, og bilens bremselængde. Der er således en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne – og vi arbejder hver eneste dag, for at nedbringe antallet af disse, siger Christian Berthelsen, politiassistent ved Rigspolitiet Nationale Færdselscenter.
Christian Berthelsen har endnu en løftet pegefinger:
– Når man tager et aktivt valg om at køre for hurtigt, tager man ligeledes et aktivt valg om at udsætte sig selv og andre for fare. Farten dræber og farten er et problem for trafiksikkerheden, siger politiassistenten.
Fra 2013 til 2018 mistede 403 personer livet i en trafikulykke, hvor en eller flere af de involverede kørte for stærkt i forhold til det tilladte eller forholdene. I mere end halvdelen af alle ulykker i trafikken er for høj hastighed en medvirkende faktor til, at ulykken opstår. Dødelig udgang sker i knap 30 procent af uheldene.