I september måned blev der indregistreret betydeligt flere biler sammenholdt med september sidste år. Det betyder, samlet set, at vi ender med et lille plus for tredje kvartal i forhold til samme periode sidste år, mens året som helhed stadig er 18,1 procent lavere end 2019.
Det tyder dermed på, at bilforhandlerne, i løbet af september, har indhentet noget af det tabte fra forårets corona-nedlukning. I september blev der nemlig indregistreret hele 17.197 biler. Det er 7,6 procent flere biler end i den samme måned af 2019, der bød på 15.988 nyregistrerede personbiler.
Af de knap 17.200 solgte biler i september er 2.340 af den elbiler, hvilket er ny rekord for flest indregistreringer på én måned – den tidligere rekord var 1.554 elbiler i december 2015. Det er især Tesla Model 3 og Volkswagen ID.3 der er med til at peake elbilsalget i september med henholdsvis 798 og 534 solgte eksemplarer. Samtidig var over 22 procent af nyregistreringerne i september enten el- eller plug-in hybridbiler. I det hele taget går det pænt fremad med salget af elektrificerede biler. I år har over hver ottende nyregistrerede bil været en el- eller plug-in hybridbil svarende til 13,0 procent af det samlede antal nyregistreringer. Til sammenligning var det kun 4,1 procent af de nye biler sidste år, der kunne oplades.
Hos de Danske Bilimportører kan administrerende direktør Mads Rørvig næsten ikke få armene ned:
– Med den nye rekord er det tydeligt, at vi står midt i den grønne omstilling af personbiler i Danmark. Årsagen til rekorden er, at der kommer flere attraktive grønne biler på markedet, mens afgiftslempelsen holder de opladelige biler konkurrencedygtige, siger Mads Rørvig.
Det er nu over tre uger siden, at Eldrup-kommissionen offentliggjorde sine anbefalinger til en ny afgiftsmodel for personbiler, og regeringen er nu ved at forhandle en grøn omlægning af bilparken på plads.
– Vi opfordrer kraftigt til, at den nye aftale kommer til at understøtte det grønne momentum, som afspejler sig i den forgangene måneds bilsalg, for som sædvanligt påvirker det bilsalget, når der diskuteres bilafgifter på Christiansborg, og derfor har branchen brug for, at en ny aftale snart falder på plads, siger den administrerende direktør for De Danske Bilimportører.