Vi sænker farten

Høje brændstofpriser får tilsyneladende flere bilister til at rette sig efter færdselsloven og følge hastighedsskilte på motorveje med en fartgrænse på 110 og 130 km/t.

De usædvanligt høje priser på brændstof har efter alt at dømme ikke blot fået os til at lette foden fra speederen og køre langsommere for at spare lidt på udgifterne til benzin og diesel. Det har øjensynligt også fået os til at holde bedre øje med fartskiltene langs motorvejen. Det viser en ny undersøgelse Vejdirektoratet har fået lavet. 

På motorveje med en hastighedsgrænse på 130 km/t er antallet af trafikanter, der kører hurtigere end tilladt, faldet med 26,2 procent, hvis man sammenligner juli måned i år med samme måned året før. For juni måned er der tale om et fald på 28,9 procent. Tendensen er den samme i marts, april og maj. Det faldende antal fartoverskridelser er registreret i perioder uden trængsel, og der er også tale om et betydeligt fald, hvis man sammenligner med tiden før corona i 2019.

Når flere af os kører lovligt, er det helt i tråd med Vejdirektoratets beregninger for gennemsnitshastigheden på motorveje, der viser, at vi simpelthen er begyndt at sænke farten.

På motorveje med en hastighedsgrænse på 110 km/t er fartsynderne også på retræte. Her kørte 57,2 procent for stærkt i juli sidste år, mens det tal nu er nede på 52,4 procent. Ser vi på kurverne for begge typer motorveje, er det tydeligt, at kurverne bøjer af omkring februar og marts i år.

Mange gevinster

Der er masser af penge at spare ved at lette foden fra speederen – især på motorvejene. Hvis du reducerer hastigheden med 5 km/t, så sparer dun 5,8 procent brændstof ved hastigheder over 100 km/t, mens gevinsten er på 10,3 procent brændstof, hvis du kører 10 km/t langsommere.

Del artikel

Har du også læst?