DEL

California-navnet siger det hele når vi taler Volkswagen. Her står California for innovative detaljeløsninger, der gennem årtier med T3, T4, T5, T6 og T6.1 har gjort California til en succesfuld campingbil. Med den store Grand California, den ikoniske California T6.1 og nu den nye Caddy California kan Volkswagen tilbyde en campingbil til ethvert budget, rejse og eventyr.

VW Caddy California er baseret på femte generation af Caddy-serien og er den første variant bygget på MQB-platformen, som giver en række fordele i forhold til rummeligheden i interiøret og udvalget af nye avancerede assistentsystemer.
Den nye Caddy California kommer i to størrelser, henholdsvis Caddy California med en længde på 4.501 mm og Caddy Maxi California på 4.853 mm. Den bageste sektion af interiøret byder på campingudstyr, der er gennemtænkt ned i mindste detalje. Det gælder den nye fold-ud-seng med kop-fjedre og en madras i høj kvalitet, der byder på den samme sovekomfort som i T6.1 California og Grand California. Med målene 1.980 x 1.070 mm har sengen med lidt god vilje plads til to voksne personer. Foldet sammen fylder sengen kun en tredjedel af længden og er pakket kompakt sammen, så den kan opbevares i bagagerummet. Når sengen tages i brug, kan bagsædet nemt afmonteres og tages ud af bilen, så man får ekstra opbevaringsplads.

Minikøkken og telt til Caddy California

Placeret i venstre side af bagagerummet har du en køkkensektion som dog er ekstraudstyr til 28.000 kr. Køkkensektionen kan trækkes ud, så du kan stå og kokkerere under bagklappen. Toppen af køkkensektionen har et gasblus med vindafskærmning og en hylde, mens der i bunden er integreret et udfoldeligt skærebræt samt skuffer til køkkenservice.
Caddy California kan udstyres med et 1,4 m2 stort panoramasoltag, hvilket giver et perfekt view til stjernehimlen om natten eller bringer ekstra lys ind i interiøret om dagen. Alle vinduer kan blændes af med gardiner, når det er tid til at sove. I sovesektionen er der monteret LED-spots, der kan justeres i lysstyrke, og samme type lys er monteret på indersiden af bagklappen til at give lys, når der eksempelvis kokkereres efter mørkets frembrud. Under sengen bagerst i bilen er der et opbevaringsrum til de to campingstole og et campingbord, der er en del af bilens standardudstyr.
Som ekstraudstyr tilbydes et nyt modul-telt-system (pris: 12.399 kr.), der forvandler Caddy California til en ægte familiecampingbil. Da teltsystemet er fritstående, kan det også benyttes separat uden Caddy. Hvis det ønskes, kan teltet udvides med en sovekabine (pris: 1.199 kr.). Det udvider opholdsrummet, så man har tilstrækkeligt med plads til en familie på fire og dertilhørende campinggear. Når det er sengetid, sover to personer i Caddy California og to personer i teltet. Takket være såkaldte ”air poles” er teltet hurtigt og meget nemt at sætte op. Store vinduer, der også kan åbnes, lukker masser af lys ind i løbet af dagen.

Digital, online og delvist selvkørende

Caddy California kan udstyres med de nyeste teknologier som Digital Cockpit-instrumentering og online infotainmentsystemer med op til 10” touchskærm og Discover Pro-navigationssystem. Bilen kan også udstyres med helt op til 19 assistentsystemer inklusive Travel Assist, der gør Caddy California delvist selvkørende, og Trailer-assist, der gør det nemmere at manøvrere med en trailer.
I motorrummet finder du nogle af de nyeste turbodieselmotorer med 102 eller 122 hk og twin-dosing-AdBlue-systemet, der gør dieselmotorerne til nogle af de reneste på markedet. Udover dieselmotorerne tilbydes Caddy California med en 1,5 TSI-benzinmotor, der yder 114 hk og 220 Nm. 7-trins DSG-gear tilbydes til 1,5 TSI-motoren og 122 hk-varianten af 2,0 TDI-dieselmotoren.

Modelprogram

Caddy California Caddy California Maxi:
2,0 TDI (102 hk) 6-trins manuelt gear 311.395 kr. 350.969 kr.
1,5 TSI (114 hk) 6-trins manuelt gear 321.394 kr. 359.967 kr.
2,0 TDI (122 hk) 6-trins manuelt gear 332.246 kr. 366.323 kr.
1,5 TSI (114 hk) 7-trins DSG 355.706 kr. 385.275 kr.
2,0 TDI (122 hk) 7-trins DSG 365.370 kr. 399.313 kr.

DEL
Forrige artikelMAN TGE får bedre 4×4
Næste artikelDisse bilmærker er dyrest at skade
Kim er Biltesterens ansigt udadtil. Han har beskæftiget sig med test af biler siden 2006. Først på et større regionalt dagblad, senere på diverse trykte magasiner. Siden januar 2016 har Kim været manden bag Biltesteren, som efterhånden er vokset til at være Danmarks næststørste onlinemedie om nye biler.