MAN har i flere år haft en firehjulstrukken TGE på programmet, men nu udvides firehjulstrækprogrammet med køretøjer i intervallet fra 3,0 til 5,5 tons tilladt totalvægt, som alle kan opbygges individuelt efter kundernes behov. Det eksisterende program af lette firehjulstrukne modeller som chassis, kassevogn eller minibus suppleres nemlig med modeller på 5,0 til 5,5 tons, som MAN har udviklet sammen med det østrigske specialfirma Oberaigner. Typiske anvendelsesområder er blandt andet terrængående mandskabsvogne til entreprenørkørsel, brandbiler og andre udrykningskøretøjer, kommunale transportopgaver og anlægskøretøjer.
Fælles for de nye modeller på 5,0 til 5,5 tons er permanent firehjulstræk med enkelreduktions-foraksel og en fordeler gearkasse, der sikrer belastningsafhængig fordeling af trækkraften mellem akslerne (Torsen-differentiale). Hvis grebet i underlaget skulle svigte pе den ene aksel, tilføres der automatisk og uden forsinkelse mere moment til den anden aksel.
Grundlaget for de konverterede versioner er standard TGE-kassevogne og TGE-chassiser med baghjulstræk, bagtøjsudveksling på 4,7:1, tvillinghjul samt den kraftigste 2,0-liters dieselmotor på 130 kW (177 hk) og et moment pе 410 Nm. Der kan vælges mellem en seks-trins manuel gearkasse og en otte-trins automatgearkasse samt akselafstande på 3.640 eller 4.490 millimeter. TGE-kassevognene kan også leveres med super-single-dækmontering.
Konverteringen til firehjulstræk har ikke nødvendiggjort nogen forøgelse af højden, så indstigningshøjden forbliver uændret – et klart plus ved brug som ambulance eller minibus. Det er dog muligt som ekstraudstyr at få forøget højden med 30 millimeter for at få større frihøjde.
Nyttelasten bibeholdes også næsten fuldt ud, idet den ekstra vægt af firehjulstrækket kun er cirka 130 kg. Dermed har en 177 hk 5,5 tons TGE med kort førerhus og kort akselafstand til trods firehjulstrækket en imponerende nyttelast på omkring 3.370 kg.
MAN TGE med Oberaigner firehjulstræk kan bestilles allerede nu.