DEL

Sø- og Handelsretten fastslår, at vigtige dele af værkstedskæden Skorstensgaards markedsføring har været ulovlig. Skorstensgaard har i en årrække ulovligt benyttet en lang række udsagn som fx “20-40 % billigere end mærkeværkstederne”, ”vores værkstedspriser er op til 40 % billigere end mærkeværkstederne”, “tyske værkstedspriser”, ”vi leverer samme høje kvalitet som mærkeværkstederne” og “vores mekanikere er ca. 30% mere effektive”.

Fem dommere i Sø- og Handelsretten har i dag afsagt dom i retssagen, som De Danske Bilimportører indledte mod Skorstensgaard-autoværkstedskæden i juli 2019. Dommen tager stilling til lovligheden af Skorstensgaards brug af en række udsagn om pris, effektivitet og kvalitet, samt Skorstensgaards brug af velkendte bilmærker i online-markedsføring.

Sø- og Handelsretten fandt, at Skorstensgaards udsagn om effektivitet, kvalitet og pris er vildledende, ulovlig sammenlignende reklame og i strid med god markedsføringsskik og god erhvervsskik.

I en kommentar siger den administrerende direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig, at dommen er et udtryk for at konkurrence skal ske på lige vilkår, og at importørerne nu har rettens ord for, at Skorstensgaard har overtrådt lovgivningen. – De påstande er simpelthen ikke til at dokumentere og derfor er de ulovlige, siger Mads Rørvig til Biltesteren.

Det er dog ikke kun et nederlag for værkstedskæden. Skorstensgaard har nemlig fået Sø- og Handelsrettens ord for, at bilejerne bevarer fabriksgarantien ved service og reparation hos Skorstensgaard. 

Medstifter af værkstedskæden Anders Skorstensgaard glæder sig særligt på bilejernes vegne over dagens udmelding: 

– Afgørelsen betyder, at forbrugerne har et reelt alternativ til mærkeværkstederne. Med dagens dom står det helt klart, at bilejerne bevarer fabriksgarantien og får et gyldigt stempel i servicebogen hos Skorstensgaard. Derfor er sagen afgørende for de danske bilejere og for den frie konkurrence mellem værkstederne i Danmark, siger Anders Skorstengaard.

Skorstensgaard er frifundet i forhold til De Danske Bilimportørers krav om erstatning. Desuden skal ingen af parterne betale sagsomkostninger til hinanden.