Her er den nye BMW iX

Med et år til den officielle lancering i slutningen af 2021, løfter BMW nu allerede sløret for BMW iX, som stadig er i udviklingsfasen. BMW iX er den første model, der er baseret på en ny, modulopbygget og skalerbar arkitektur, som fokuserer på en helt ny fortolkning af design og bæredygtighed.

BMW iX er helt fra starten udtænkt til ren elektrisk mobilitet. Med sit helt nyudviklede og minimalistiske design er BMW iX den første repræsentant for en ny generation af biler, der er skabt til at omdefinere køreoplevelsen, følelsen af plads i kabinen samt forholdet mellem bil og passagerer.
BMW iX optimerer de nyeste innovationer inden for elektrificering, automatiseret kørsel og opkoblingsmuligheder til at levere en mobilitetsoplevelse, der mere end nogensinde sætter mennesket i centrum.

Produktionsstarten nærmer sig

Produktionen af BMW iX starter i anden halvdel af 2021 på BMW-fabrikken i Dingolfing i Tyskland. Udgangspunktet er bæredygtighed, som afspejler sig i intelligent letvægtsdesign og brug af natur- og genbrugsmaterialer.
Den nye teknologiske arkitektur giver også en platform for betydelige fremskridt inden for automatiseret kørsel og digitale tjenester.

BMW eDrive-teknologi

Femte generation af BMW eDrive-teknologien – som omfatter elmotorerne, elektronikken, opladningsteknologien og højspændingsbatteriet – garanterer enestående effektivitet. De foreløbige tal lover en ydelse på mere end 370 kW/500 hestekræfter og en tid fra 0-100 km/t på under 5 sekunder.
Dette opnås samtidig med et usædvanligt lavt elforbrug på under 21 kWh per 100 kilometer (WLTP). Bruttokapaciteten på batteriet er mere end 100 kWh, hvilket muliggør over 600 kilometers elektrisk rækkevidde (alle værdier er foreløbige).

Hurtigladning giver 120 km på 10 minutter

Den nye opladningsteknologi i BMW iX muliggør DC-hurtigladning på op til 200 kW. Batteriet kan oplades fra 10 til 80 procent af sin fulde kapacitet på under 40 minutter. Hertil kommer, at der inden for 10 minutter kan føres nok energi til batteriet til at øge bilens rækkevidde med mere end 120 kilometer.
Batterierne i BMW iX er designet som en del af en langsigtet ressourcecyklus og muliggør en høj grad af genanvendelse. Den strøm, der bruges til at producere battericellerne og højspændingsbatteriet som helhed, kommer udelukkende fra vedvarende energikilder.

Det bliver i familien

Udvendigt ligner bilen en nyfortolkning af en stor SUV. BMW iX kan sammenlignes med en BMW X5 i længde og bredde, har næsten samme højde som en BMW X6, og størrelsen på hjulene sender tanker til en BMW X7.

BMW iX byder på det såkaldte ”shy tech”, hvor teknologierne kun er synlige, når de anvendes. Integreret i BMW nyrerne foran findes der en række sensorer, kameraer og radarteknologi. Dørene, med de rammeløse vinduer, åbnes ved et tryk på en knap, og bagklappen – som dækker hele bagenden – inkluderer bakkamera med automatisk rensning i BMW logoet. På frontklappen sker påfyldning af sprinklervæske under BMW logoet. Forlygterne er de smalleste nogensinde på en serieproduceret BMW, det samme gælder baglygterne.
Den aerodynamiske udformning betyder en Cd-værdi på kun 0,25.

Kabinen byder på nyudviklede sæder med integrerede nakkestøtter og et ekstremt stort panorama glastag. Drivlinjen betyder, at der ikke er nogen kardantunnel, hvilket bidrager til den åbne, luftige fornemmelse samtidig med, at der er ekstra benplads foran og bagtil samt rigelig opbevaringsplads. Shy tech-teknologien findes også i kabinen i form af højttalere integreret og ude af syne, integrerede ventilationskanaler, opvarmede overflader og en fordybning af BMW Head-Up Display’s projektor i instrumentpanelet, så det er næsten usynligt.

Den danske lancering finder sted i november måned 2021. I løbet af året op til lanceringen vil BMW kommunikere endnu flere detaljer om det nye teknologiske flagskib.

Del artikel

Har du også læst?