I en kilometerlang pressemeddelelse fyldt med en masse floskler og selvforherligelser, som vi ikke vil trætte dig med her, skriver Skoda heldigvis også de tørre facts om den nye Enyaq Coupé. Ligesom den almindelige Enyaq iV er Enyaq Coupé iV bygget på MEB-platformen, som er udviklet udelukkende til elbiler. Enyaq Coupé iV er 4.653 mm lang, 1.879 mm bred og 1.622 mm høj og er dermed 4 mm længere og 1 mm højere end Enyaq iV. Akselafstanden er den samme – 2.765 mm – og bagagerummet rummer hele 570 liter liter, som faktisk kun er 15 liter mindre end Enyaq iV trods den markant skrående bagende.
Coupédesignet er med til at give Enyaq Coupé iV en lavere luftmodstand med en luftmodstandskoefficient på 0,234 Cw. Derudover udmærker Enyaq Coupé iV sig blandt andet ved at have panoramaglastag som standard. Panoramaglastaget strækker sig i hele tagets længde og er fint integreret med bagruden. Enyaq Coupé iV kan fås med fuld LED Matrix-forlygter, hvor 24 LED-pærer i hver forlygte konstant tilpasser lyset til kørselsforholdene, så føreren kan køre med fjernlys hele tiden uden at blænde andre i trafikken.
Til gengæld lægger medtrafikanterne helt sikkert mærke til Enyaq Coupé iV, når den er udstyret med Crystal Face, hvor 131 LED-pærer får de Skoda-karakteriske lodrette ribber på fronten til at lyse.
Både fuld LED Matrix-forlygter og Crystal Face er standardudstyr på topvarianten Enyaq Coupé iV RS, som ydermere har sorte 20” Taurus-alufælge og sorte designdetaljer. Og er den iklædt den iøjnefaldende Mamba Green-lakering, som er eksklusiv for Enyaq Coupé iV, er man slet ikke i tvivl om, at der er tale om helt særlig Skoda.
Det gælder også interiøret, hvor Enyaq Coupé iV RS fås med to Design Selections, som er ekslusive for bilen. Som standard har den Design Selection RS Lounge med paneler i kulfiber-look og sæder og instrumentbord beklædt med sort Suedia-mikrofiber med lime-grønne kontrastsyninger. Dertil kommer limegrønne kanter på sæderne. Tilvælger du Design Selection RS Suite, er sæderne i stedet beklædt med sort, perforeret læder med grå kontrastsyninger og kanter, ligesom instrumentbordet har et matchende læder-look.
Til de øvrige Enyaq Coupé iV-modeller kan du vælge mellem fem Design Selections, hvor flere har fokus på naturlige materialer og genbrug. Således har Design Selection Lodge sæder og instrumentbord beklædt med stof, som består af 40 procent ren uld og 60 procent polyester, hvor sidstnævnte er produceret af genbrugte PET-flasker. Og vælger du ecoSuite, er sæder og instrumentbord iklædt cognacfarvet læder, som er garvet med ekstrakt fra olivenblade i stedet for kemikalier.
Op til 299 hk og mere end 500 km rækkevidde
Enyaq Coupé iV RS er den hidtil stærkeste og hurtigste elbil fra Skoda. To elmotorer yder samlet hvad der svarer til 299 hk (220 kW) og 460 Nm får den til at accellerere 0-100 km/t. på 6,5 sekunder, og topfarten er 180 km/t. Enyaq Coupé iV RS har et batteri på 82 kWh (netto 77 kWh) og firehjulstræk.
Enyaq Coupé iV 80x har ligeledes to elmotorer/firehjulstræk og et batteri på 82 kWh, men her er den samlede ydelse 265 hk/425 Nm. Begge modeller er desværre kun godkendt til at trække beskedne 1.200 kg.
Vil du have længst mulig rækkevidde, skal du vælge Enyaq Coupé iV 80, som også har batteriet på 82 kWh, men kun én elmotor med 204 hk (150 kW)/310 Nm. Den kan køre over 500 km (WLTP) på en opladning.
Endelig er der også en Enyaq Coupé iV 60 med et batteri på 62 kWh (netto 58 kWh) og en elmotor på 179 hk (132 kW)/310 Nm. Enyaq Coupé iV 60 og 80 må trække 1.000 kg.
Alle Enyaq Coupé iV kan lade med 11 kW AC med en ladeboks, Enyaq Coupé iV 60 kan lynlade med op til 120 kW DC, mens modellerne med batteriet på 82 kWh kan lynlade med op til 135 kW. Så tager en opladning fra 10 til 80 procent cirka 29 minutter.
Som planen er nu, forventer den danske importør, at Enyaq Coupé lanceres herhjemme lige før sommerferien.