For at mane enhver tvivl i jorden om at den nye italiener skulle blive produceret andetsteds end i hjemlandet fortæller vi det med det samme: Bilen bygges i Italien på en fabrik nær Napoli, som tilbage i 1970’erne og 1980’erne lagde lokaler til fremstillingen af den legendariske Alfasud.
Alfa Romeo Tonale er en kompakt crossover som måler 1,84 meter i bredden. Den er 1,60 meter høj mens længden på den er 4,53 meter.
Motorprogrammet er indskrænket til mildhybrid, plug-in hybrid, benzin og diesel. Mildhybrid-varianten vejer 1.600 kg. Den har forhjulstræk og en 1,5liters firecylindret turbobenzinmotor på enten 130 hk eller 160 hk som arbejder sammen med et lille 48-volts batteri. Plug-in hybrid varianten har en vægt på 1.850 kg. Den har firehjulstræk og får en 1,3 liters benzinmotor med 180 hk plus en 90 kW elmotor med et 15,5 kWh batteri som får en samlet ydelse på, hvad der svarer til 275 hk. Den kan, siger Alfa Romeo, køre op til 80 km udelukkende på strøm, hvis den kun kører bykørsel. Kører den det man kalder blandet kørsel hedder det officielle tal 60 km kun på strøm. Den lader batteriet fuldt op med 7,4 kW, hvilket tager 2,5 time. Transmissionen er syvtrins dobbeltkobling, og 0-100 km/t tager 6,2 sekunder. Derudover kommer den nye Tonale med en 130 hestes firecylindret dieselmotor samt en toliters turbobenziner med 256 hk der dog ikke kommer til salg her i Europa.
Som standard kommer Alfa Romeo Tonale med et nyt infotainmentsystem bestående af to store skærme på i alt 22,5 tommer. AppleCarPlay og Android Auto er ligeledes standard. Med et tilpasset Android-operativsystem og 4G-forbindelse med Over The Air opdateringer tilbyder det nye infotainmentsystem også indhold, funktionalitet og tjenester, der altid er opdateret.
Infotainmentskærmen er inspireret af de nyeste smartphones. Systemet er udviklet til at arbejde med widgets, grafiske komponenter designet til intuitiv interaktion med alle funktionerne, som kan tilpasses ved at trække og slippe dem.
Alfa Romeo lover forresten, at bilen er dækket af garanti i fem år fra købsdatoen. Batteriet til PHEV’en er garantidækket i otte år eller 150.000 km alt efter hvad der kommer først. De to hybrid-udgaver forventes til Danmark efter sommer. Plug-in hybrid Q4 og diesel-udgaven af Tonale forventes ved årsskiftet.