Volkswagen Passat har som model været i tjeneste hos politiet siden 2008, og i 2016 blev den nuværende generation af Passat introduceret i politiets flåde af patruljevogne. Gennem seks år har Politiet fået et indgående kendskab til Passats egenskaber som patruljevogn, og med en ny rammeaftale med Volkswagen vil Passat indgå i flåden af patruljevogne de næste syv år.
Den nuværende generation af Passat, kaldet B8, blev introduceret i 2014 og i 2019 fik modellen en gennemgribende teknisk opdatering med introduktionen af nye assistent- og infotainmentsystemer samt nye turbodieselmotorer.
Den version af Passat, som Rigspolitiet har udvalgt som patruljevogn, er stationcarversionen Variant 2,0 TDI DSG, der kører med den nyeste generation af Volkswagens turbodieselmotor.
Denne TDI-motor kommer i kombination med en 7-trins DSG-gearkasse, der kan køres fuldautomatisk eller med manuelle gearskifte, der kan aktiveres via betjeningsgreb bag rattet. Det er også muligt at sætte DSG-gearet i et SPORT-program, hvor gearkassen hurtigere aktiverer nedgearinger og samtidig holder motoren i sit mest optimale arbejdsområde i forhold til at opnå den bedste respons og acceleration. Dette er især en fordel ved ekstraordinær dynamisk kørsel som under udrykning eller eftersætning af et andet køretøj.
Volkswagens turbodieselmotorer er udstyret med twin-dosing-indsprøjtning og en SCR-udstødning (Selektiv katalytisk reduktion), der reducerer NOx-partikler med op til 80 %, hvilket betyder, at denne turbodieselmotor ligger markant under grænseværdierne for Euro 6d-standarden.
Udstødningssystemet er udstyret med to serieforbundne katalysatorer, hvor den ene er placeret tæt på motoren, der hurtigt opvarmes til en effektiv arbejdstemperatur, og den anden er placeret længere henne i udstødningssystemet, og hver katalysator er udstyret med et AdBlue-indsprøjtningssystem.
Politiets Passat patruljevogne er alle udstyret med sportsundervogn og Volkswagens IQ.Light-LED-Matrix-forlygter. Hver af forlygterne er udstyret med i alt 44 individuelt styrede LED-pærer, og styreenheden til forlygterne modtager informationer fra bilens frontkamera, kortdata fra bilens navigationssystem, GPS-signaler og styretøjet. Det betyder, at lyssystemet konstant justerer og optimerer lyset efter den givne kørselssituation, hvilket giver mulighed for at køre med permanent fjernlys uden at genere medtrafikanter. IQ.Light-LED-Matrix-forlygterne er specielt en fordel ved kørsel på mørke veje uden for bymæssig bebyggelse, hvor forlygterne effektivt oplyser omgivelserne og gør kørslen endnu mere sikker.