Med ekstreme terrænegenskaber, hele 288 hk, et kraftigt drejningsmoment på 491 Nm og den nye 3,0 liters V6 twin-turbo EcoBoost benzinmotor, giver den nye Ford Ranger Raptor terrænkørsel en helt ny dimension.
Pickuppen er, ligesom den første Raptor-model, udviklet af Ford Performance, men denne gang har man i endnu højere grad end tidligere haft ægte terræn-entusiaster i tankerne, da bilen blev udviklet.
Med den nye motor får kunderne endnu flere hestekræfter at lege med sammenlignet med den nuværende 2.0-liters bi-turbo dieselmotor, som forsat vil være tilgængelig i Ford Ranger Raptor fra 2023.
Raptorens motor er bygget med en cylinderblok i komprimeret grafit-jern, der både er cirka 75 procent stærkere og op til 75 procent stivere end det jern, man anvender i almindelige afstøbninger. Ford Performance har derudover sikret sig, at motoren reagerer hurtigt og umiddelbart på acceleration, mens et såkaldt ”anti-lag system”, også set i Ford GT og Ford Focus ST, er med til at reducere eventuelle turboforsinkelser på performancebiler som denne, når føreren slipper speederen. Motoren er derudover bygget med en individuel turbo-boost-profil til hvert af gearene i 10-trins gearkassen.
Ranger Raptors nye drivline sørger for, at bilen accelererer ubesværet, uanset om underlaget består af grus, mudder eller sand. Føreren kan vælge mellem fire forskellige motorlyde, som via et elektronisk styret udstødningssystem omdanner lyden, så den passer til køretilstanden eller blot tilpasses efter førerens præferencer.
Den helt stille motorlyd ’quiet’ skal vælges, hvis man prioriterer stilhed over ydeevne og fx ikke ønsker at vække sine naboer en tidlig morgen. Motorlyden ’normal’ gør lidt mere væsen ud af sig, men lyden er ikke for høj, så man kan altså fint køre gennem gadebilledet uden, at lyden tiltrækker unødig opmærksomhed. Til gengæld er der mere knald på motorlyden med ’sport’ og ’baja’. ’Sport’ giver en højere og mere aggressiv motorlyd, mens ’baja’ uden tvivl giver den mest opsigtsvækkende motorlyd.
Syv køretilstande
For første gang har Ranger Raptor et permanent firhjulstræk med en helt ny og elektronisk styret transmissionsgearkasse, der kombineret med differentialespærrer på både for- og baghjul skaber en værdifuld funktion for hardcore terræn-entusiaster, idet det sikrer en mere retningsstabil acceleration.
Ranger Raptors syv forskellige køretilstande sørger for, at bilens fører har de bedste forudsætninger for at klare alt fra glatte veje, mudder – og naturligvis i terræn.
- On road (her kan der yderligere vælges mellem normal, sport og slippery)
- Off road (her kan der vælges mellem rockcrawl, sand, mud/ruts og baja)
Hver køretilstand justerer en række elementer for at skabe den bedst mulige oplevelse for føreren, uanset om man bevæger sig over et underlag bestående af sten, sand eller mudder. Køretilstanden’ baja’ er udelukkende tiltænkt kørsel i terræn og sikrer den ultimative ydeevne under kørsel i høj fart.
Inde i bilens kabine er nye sportssæder ikke kun med til at øge komforten, men giver også føreren af bilen mere støtte under terrænkørsel eller sving i høj fart. Bilens interiør såsom det digitale instrumentbræt og sportssæderne har alle et ravgult skær, der går igen flere steder i bilen. Instrumenteringen vises i en 12,4 tommer skærm, mens infotainmentskærmen er på 12 tommer.. Kabinen er desuden udstyret med 10 B&O-højtalere, der allesammen er med til at skabe soundtracket til dit næste eventyr.
Den nye Ford Ranger Raptor forventes at blive lanceret i Danmark i oktober måned 2022. Priserne vil blive offentliggjort tættere på lanceringen.