Siden 2017 er antallet af nye dieselbiler på markedet skrumpet kraftigt, og det er både firmaer og familier der vender dieselbilerne ryggen, fortæller nye tal fra Danmarks Statistik. Tallene viser, at der i årets første syv måneder blot er solgt 3.963 nye dieselbiler til private danskere. Går vi tilbage til 2017 og tager den samme periode, så viser tallene, at der dengang blev skrevet slutsedler til 15.557 glade danske dieselbil-ejere. I kolde tal er det altså 11.594 færre solgte dieselbiler som svarer til en tilbagegang på næsten 75 procent. Graver vi firmatallene frem, er tilbagegangen endnu større. Her er faldet på 20.808 biler, hvilket svarer til godt 60 procent de seneste fem år målt på salget i årets syv første måneder.
EU truer med bødeblokken
En stor del af årsagen til det faldende salg af dieselbiler skal selvfølgelig findes i Bruxelles, hvor EU har vedtaget, at der i klimaets navn skal sælges flere såkaldt grønne biler som for eksempel elbiler og plug-in hybridbiler. Devisen til producenterne blev mejslet i asfalten; Får I ikke det samlede CO2-tal bragt ned i en fart, så kan I se frem til meget store bøder. Samtidig med blev dieselbilerne gjort til syndebukke fordi Volkswagen i forbindelse med dieselgate-skandalen i 2015 fik kvajet sig så meget, at embedsfolk og politikere i hele Europa med det samme fandt det politisk ukorrekt, at køre dieselbil. At en nyere dieselbil så slet ikke forurener tilnærmelsesvis som en ældre dieselbil betyder ikke noget i det politiske spil. Her er det blot dieselmotoren generelt, der er syndebukken.
Dropper dieselmotoren helt
Den udmelding fik i første omgang Volvo, Toyota og Honda med flere til at ryste så meget i bukserne, at de hver i sær vedtog, at droppe dieselmotorerne på deres personbilsprogram. Senere meldte andre mærker trop, og mon ikke vi kommer til at se samtlige bilproducenter, der sælger biler i Europa, komme til at droppe dieselmotoren i løbet af få år? Desværre, for i mange tilfælde ér dieselmotoren jo at foretrække frem for noget andet.
Plug-in hybrid overgår diesel
Med til at puste endnu mere til ilden er i øvrigt De Danske Bilimportører som hver eneste måned omkring den 1. gladeligt fortæller, at salget af grønne biler buldrer frem. De glemmer blot at fortælle, at det stadig er salget af biler som kører på traditionel brændstof, der trækker det største læs. Endnu. Tallene fortæller nemlig, at der for eksempel i august måned blev solgt flere plug-in hybrider end dieselbiler ude hos landets nybilsforhandlere. Antallet af dieselbiler der fik nummerplade på for første gang i august udgjorde 15 procent mens antallet af nyindregistererde plug-in hybrider tegnede sig for 21 procent.
Skarp pris, men husk at lade
En af årsagerne til det store salg af plug-in hybrider er selvfølgelig, at der for visse modeller er en gunstig pris på bilen fordi staten æder en meget stor del af afgiften, hvilket så i sidste ende gør prisen på bilen meget god for slutkøberen. Den fidus har mange bilkøbere selvfølgelig luret, og mon ikke det også forholder sig sådan hos landets økonomichefer og regnskabsansvarlige ude i virksomhederne? Her kan vi jo så kun gisne om, hvorvidt ejerne af plug-in hybriderne så rent faktisk husker at lade bilen op så der kan køres grønt en del af tiden. Gør man ikke det, kører en plug-in hybrid jo ikke længere end 12-14 km på en liter benzin, mens en dieselbil jo generelt kører markant længere på literen.