Så er der VW ID-power på vej

Volkswagen fortsætter med at udvide sit sortiment af sportslige GTX-modeller i ID.-familien. Nu kommer de nye ID.3 GTX og ID.7 GTX Tourer – to dynamiske fuldelektriske modeller med unikt GTX-design, dynamisk optimerede undervogne og kraftfulde elektriske drivlinjer. 

Volkswagen lancerer den baghjulstrukne ID.3 GTX i to varianter. Topmodellen er ID.3 GTX Performance – en skarp og kompakt performancebil. Den nye ID.3 GTX adskiller sig fra de øvrige ID.3-modeller med GTX-specifikke designelementer som en frontkofanger med et luftindtag med diamantformet gitter lakeret i højglanssort, og ude i hver side af kofangeren er to trekantede LED-lys placeret oven på hinanden, hvilket fremover bliver et specifikt GTX-kendetegn. De nydesignede sideskørter, sidespejlene og den nederste del af bagkofangeren er ligeledes udført i højglanssort, og nye 20-tommer “Skagen” letmetalfælge matcher de sorte kontraster på GTX-modellens karrosseri.

Op til 326 hk

En del GTX-specifikke elementer giver også interiøret en unik sportsappeal. Udformningen og designet på sportssæderne (i stof og kunstlæder) understreger de mest kraftfulde ID.3-modellers sportslige karakter. Typisk for en GTX: røde syninger i sæderne, på dørbeklædningen, på det læderbeklædte multifunktionsrat og på instrumentbordet.

ID.3 GTX bruger en synkronelmotor med permanent magnet (PSM), og det særlige ved ID.3 GTX er, at elmotoren ikke kun tilbydes med én ydelse på 286 hk, men også med 326 hk for første gang. Elmotoren yder i begge versioner af ID.3 GTX et maksimalt drejningsmoment på 545 Nm. Det sender ID.3 til 100 km/t på kun 6,0 sekunder i GTX og på 5,6 sekunder i GTX Performance (foreløbige værdier). Tophastigheden er elektronisk begrænset til henholdsvis 180 km/t i GTX og 200 km/t i GTX Performance. Elmotorerne får strøm fra et nyt 79 kWh (netto) lithium-ion-batteri, som kan oplades med op til 175 kW ved DC-hurtigladestationer (ikke endelig bekræftet). Med denne effekt kan batteriet oplades fra 10 til 80 procent på cirka 26 minutter (ikke endelig bekræftet), og WLTP-rækkevidden for ID.3 GTX forventes at være omkring 600 km.

Op til 1.400 kg på krogen

ID.7 GTX Tourer er som standard udstyret med to motorer og elektrisk firehjulstræk. En separat elmotor driver henholdsvis for- og bagakslen. Tilsammen yder de to elmotorer 250 kW (340 hk) – 40 kW (54 hk) mere end på den baghjulstrukne ID.7 Tourer Pro. En permanent magnetsynkronmotor (PSM) yder 286 hk og leverer træk på bagakslen under normal kørsel. Afhængigt af behovet for motorkraft og kørselssituationen aktiveres den forreste elmotor på brøkdele af et sekund. ID.7 GTX Tourer har en elektronisk begrænset topfart på 180 km/t og accelererer fra 0 til 100 km/t på lige under 6,0 sekunder.

Derudover er den maksimale trækevne (8 % med bremser) øget fra 1.000 til 1.400 kg takket være firehjulstrækket. Begge elmotorer får strøm fra et nyt lithium-ion-batteri, der med en kapacitet på 86 kWh (netto) er Volkswagens hidtil største. Batterisystemet er integreret i undervognen. Det nye batteri i ID.7 GTX Tourer kan oplades med op til 200 kW ved DC-lynlader, hvor det – under ideelle forhold- tager betydeligt mindre end 30 minutter at lade fra 10 til 80 procent strøm på batteriet. 

Progressivt styretøj

Den nye ID.7 GTX Tourer kombinerer en udpræget dynamisk køreoplevelse med maksimal rummelighed. Med fem personer om bord er bagagerumskapaciteten på 605 liter.

Udover den kraftfulde elmotor, der også ligger i ID.4 og ID.7 Pro, er GTX-versionen udstyret med et styretøj som skulle have en mere progressiv udveksling og en fintunet undervogn med ekstra kraftige stabilisatorer, og den endnu stærkere ID.3 GTX Performance er yderligere udstyret med den adaptive DCC-undervogn.

Bikubemønster på fronten

Frontdesignet på ID.7 GTX Tourer adskiller sig fra de andre ID.7-modeller ved at være med en frontkofanger med bikubeformet mønster i højglanssort og GTX-lysgrafik inklusive oplyste VW-emblemer. Som på ID.3 GTX har alle sorte elementer en højglansfinish, og dette gælder sideskørterne, sidespejlene, taglinjen (A- til D-stolpen) og det nederste område af bagkofangeren. I lighed med ID.3 GTX kører ID.7 GTX Tourer på 20-tommer “Skagen” letmetalfælge. Interiøret har også en unik GTX-stil med sportssæder foran, der har perforerede GTX-bogstaver syet ind i ryglænene, og der er røde syninger i sædebetrækket, på instrumentbordet og dørpanelerne samt et GTX-specifikt læderbeklædt multifunktionsrat. Med op til 1.714 liter er bagagerumsvolumen den samme som i de baghjulstrukne varianter af ID.7 Tourer.

ID.3 GTX og ID.3 GTX Performance forventes klar på det danske marked engang til sommer. ID.7 GTX kommer engang til efteråret. Priserne er endnu ikke klar. 

Del artikel

Har du også læst?