Den nye Citroën ë-C3 kommer til Danmark senere på året. Startprisen bliver 180.000 kroner. Dermed er den lille franskmand netop nu Danmarks billigste elbil.
Den nye ë-C3 skal være en elbil for alle, og derfor tilbyder Citroën tre forskellige udstyrsniveauer, der matcher de mange forskellige kunders forskellige behov. Den kan fås med en bred vifte af udstyr og smarte løsninger. Med C-Zen Lounge, der blandt andet består af et Head-up Display og et kompakt rat, genopfinder Citroën det traditionelle instrumentbræt. Det giver nem adgang til alle vigtige informationer, uden at føreren skal fjerne sine øjne fra vejen.
Bilen er den første Citroën model med det nye logo på både front og bagende. Designet og især lyssignaturen er inspireret af konceptbilen Oli som vi kiggede nærmere på sidste år. Den fås i fem farver: Polar White, Montecarlo Blue, Elixir Red, Mercury Grey og Perla Nera Black. Den nye ë-C3 vil være tilgængelig på det danske marked i versionerne: You!, Impress og VTR Sport.
You! er basisvarianten
You’-versionen omfatter blandt andet 16” fælge, digital instrumentering, progressiv hydraulisk affjedring, Active Safety Brake (nødbremsesystem), vejstribelarm, vejbaneassistent, nyt Citroën Head Up-display, parkeringssensor bag, fartpilot med hastighedsbegrænser, højde- og dybdejusterbart rat, manuel aircondition, opmærksomhedsalarm, skiltegenkendelse, el-justerbare sidespejle og 6 airbags. Altså masser af udstyr til 179.990 kroner.
Impress hedder næste trin
Med Impress-versionen får du herudover: 17” alufælge, bakkamera, aut. klimaanlæg, 10” touchskærm med trådløs Apple CarPlay, trådløs opladning, elektrisk foldbare sidespejle med varme, ECO-LED forlygter, sorte tagrails, nedblændeligt bakspejl, regnsensor, multifunktionsrat i læder, mørktonede ruder bag, nedfældeligt splitbagsæde 1/3 – 2/3, Citroën Advanced Comfort-sæder, tagfarve og grå Metropolitan indtræk i stof/kunstlæder.
VTR Sport til under 200.000 kroner
Topversionen har følgende udstyr ud over Impress-niveauet: Varme i forsæder, varme i rat, opvarmet forrude, akustisk lamineret forrude, tågeforlygter, automatisk fjern-/nærlys, 3D navigation, Connect Box BTA – nød- og assistanceopkald.
Typisk Citroën komfort
Alle versioner af ë-C3 er som standard udstyret med Citroën Advanced Comfort system, der med den velkendte progressive hydrauliske affjedring absorberer ujævnheder i vejen og skaber en fornemmelse af at flyve hen over vejen.
Komfort handler også om rummelighed, og derfor er ë-C3 på alle leder og kanter gjort mere rummelig end sin forgænger. Den har en højde på 1.57 m, hvilket giver 30 mm ekstra loftshøjde for passagerne fortil. Albuepladsen til passagerne på bagsæderne er øget med 19 mm, mens pladsen til knæet, ifølge Citroën, er mere end 20 mm større end gennemsnittet i samme klasse. Bagagerummet kan rumme 310 liter og der er diverse opbevaringsmuligheder i både dørpaneler og midterkonsol.
Med en frihøjde på 163 mm (mod forgængerens 135 mm) er passagerne sikret en lettere ind- og udstigning samtidig med, at man oplever en mere sikker kørsel over fartbump, huller og ujævnheder i vejen.
Op til 320 km rækkevidde
Citroën ë-C3 er baseret på Stellantis-koncernens BEV-platform og er som den første model i Stellantis gruppen udstyret med en 44 kWh LFP (Lithium Ferro Phosphate) batteripakke. Den har en rækkevidde på op til 320 km (WLTP endnu ikke godkendt) og kan DC hurtiglade med småkedelige 100 kW fra 20 – 80 % på 26 min. Standard AC-opladning tager 2,5 timer med 11 kW.
Motoren yder hvad der svarer til 113 hk og med en topfart på ca. 135 hk har bilen rigelig kraft og performance til hverdagens kørsel i byen. Det vil være muligt at planlægge rejser, overvåge opladningsstatus og batteriniveau i navigationssystemet takket være en ny e-ROUTES app. Denne app er specielt udviklet til Citroëns elektriske biler som en del af Connect Plus services. Ved at bruge MyCitroën app´en, kan du desuden styre opladningstidspunkter, forvarme eller forkøle bilen og meget mere.
Citroën ë-C3 bliver produceret i Slovakiet, og forventes introduceret på danske marked engang i løbet af tredje kvartal 2024. Biltesteren får de første køreindtryk af bilen i Østrig i slutningen af maj.