Leveringstider på nye biler, der strækker sig op mod et års tid, og mere til, rammer nu bilbranchen så hårdt, at flere branchekilder venter, at salget af nye personbiler vil blive bombet mere end et årti tilbage i tid, skriver Børsen.
Efter flere år med modvind kan bilsalget tage et yderligere og voldsommere fald, og indregistreringen af nye personbiler kan meget vel falde til 135-140.000 styk i år. Bliver det realiteten, vil det markere et fald fra tinderne og samtidig være det dårligste år siden 2009, hvor finanskrisen gav salget en større mavepuster.
Dengang var det efterspørgslen, der haltede, men sådan er det ikke nu. Det er derimod udbuddet.
Bilbranchen havde i årene 2015 til 2019 nogle rigtig gode år, hvor salget af nye personbiler passerede 225.000 styk på et år, men så kom coronapandemien og lagde sine klamme hænder på salget. Det store udbrud af covid-19 har løbende tvunget producenter til at sænke produktionen, ligesom virusudbrud i havne samt flaskehalse i forsyningskæder har gjort det svært at flytte varer rundt. Dertil kommer, at en massiv mangel på mikrochip har ramt producenterne og skabt lange ventetider på biler.
Det har betydet, at der i 2020 blev indregistreret 12 pct. færre biler i Danmark sammenlignet med året før. Sidste år tog salget et yderligere dyk til 185.318 biler, viser tal fra De Danske Bilimportører.
For bilindustrien er krigen i Ukraine endnu et mareridtsscenarie. Rigtig mange underleverandører til producenterne ligger i Ukraine, og fordi de ikke leverer komponenter, har flere bilproducenter været nødt til at lukke ned for produktionslinjer. Det betyder, at bilkøberne nu har langt færre biler at vælge imellem, ligesom de biler, der er tilbage stiger i pris.
I Danmark er virksomheden Dansk Auto Logik en slags bufferlager mellem bilfabrikkerne og forhandlerne, og her er man førstehåndskilde til manglen på biler. Når producenterne sender biler til Danmark, kommer de til Dansk Auto Logiks lagre i Vamdrup og Ringsted, indtil forhandlerne på et tidspunkt får brug for dem.
Normalt holder der 16-18.000 biler parkeret på de to lagre, men lige nu tæller lagrene samlet 6.000 biler, hvilket er et usædvanligt lavt niveau, fortæller Kurt Rath, adm. direktør i Dansk Auto Logik.
– Alle biler, der kommer hjem på nuværende tidspunkt, er solgt til kunderne eller mangler ude hos forhandlerne, og derfor ryger de direkte videre i systemet, siger Kurt Rath til Børsen.
34.231 personbiler blev indregistreret i Danmark i årets første kvartal, og det svarer til et fald på 22 pct. sammenlignet med samme periode i 2021.
I Europa er bilsalget nu gået tilbage otte måneder i træk, og i februar faldt indregistreringen af nye biler i de 27 EU-lande med 6,7 pct., viser tal fra den europæiske bilbrancheorganisation, European Automobile Manufacturers’ Association.