DEL

Renault har en målsætning om 20 helt eller delvist eldrevne biler fra 2022, og det franske mærke er godt på vej med dets Drive the Future strategi, hvor E-Tech er blandt årets store nyheder. For første gang kan købere af almindelige Renault biler således få glæde af samarbejdet med det højteknologiske laboratorium i Renaults Formel 1 team. Renault er nemlig klar med en Clio Hybrid og en Captur plug-in hybrid. Begge kaldet E-Tech og forskellen er i princippet blot, at Captur kan oplades, mens Clios elmotor kører i samspil med en moderne forbrændingsmotor hele tiden.

Renault Captur E-Tech versionen kører med et batteri på 9,8 kWh (400 V), der i byen gør det muligt at køre 100 % på el i op til 65 km. I praksis betyder det, at de allerfleste kan køre rigtig grønt det meste af tiden – hvis de husker at oplade bilen. Capturs ret store batterikapacitet kombineret med at energien fra bremserne oplader batteriet direkte, gør rækkevidden rigtig brugbar – og bilen kan faktisk køre 135 km/t kun på batteriet. Den moderne forbrændingsmotor er koblet sammen med to elmotorer, der hele tiden optimerer kørslen. Bilen starter på el hver gang og der er masser af kraft på i alt 160 HK fra benzinmotoren kombineret med elmotorens styrke. Udover en miljøvenlig teknologi er Captur også udstyret med en Direct Drive Transmission – på dansk en gearkasse uden kobling – der ifølge Renault selv gør kørslen endnu mere flydende og komfortabel. CO2-udslippet ligger på blot 32 gram pr. km (WLTP 1) for en Renault Captur E-Tech PHEV som er hele navnet.

I den nye Renault Clio er hybrid-teknologien ligeså langt fremme og både motor og gearkasse er samme teknologi som Captur. Men batteriet er mindre på 1,2 kWh (230 V) og gør reelt Clio E-Tech til en rigtig sparegris. Den starter altid på el og det er teoretisk muligt at køre 80 % af tiden på el – med hastigheder op til 75 km/t. I alt er der 140 hk til rådighed og en klassisk mellemacceleration fra 80-120 kmt tager blot 6,9 sek.

Med tilgangen af E-Tech på det danske marked sker endnu et teknologisk løft og et tilbud til brugerne af moderne biler om at være så miljøvenlige som muligt. Clio HEV og Captur PHEV kommer til Danmark inden sommeren. Hos Renault er der høje forventninger til E-Tech og allerede nu kan det også afsløres at Renault Megane også kommer som PHEV i forbindelse med et facelift efter sommeren.

Kommentarer