DEL

– Wow, hvor er den flot. Den ligner jo en rigtig Jaguar, far! Ordene kommer fra min 11-årige søn, Hjalte, da jeg lydløst triller ind i indkørslen hjemme på privaten, hvor junior også netop er ankommet på cykel efter en lang skoledag. Knægten er tilsyneladende begejstret for det britiske vidunder, og begynder med det samme at stille spørgsmål straks efter jeg har givet ham ret i, at I-Pace er flot og ligner en rigtig Jaguar. Den ér nemlig en rigtig Jaguar selv om den kører på strøm. Især fronten, mener Hjalte, minder meget om en typisk Jaguar fordi I-Pace har en køler-lignende front i stil med de Jaguar biler, der kører på benzin og diesel.

Jaguar I-Pace er smuk som en solopgang

Og det har han jo helt ret i. Jaguar I-Pace ligner på alle måder en “rigtig” bil. Hvis du ikke ved det, kan du ikke sådan lige se, at der er tale om en elbil. Det skulle da lige være “tankdækslet” på venstre forskærm eller de manglede afgangsrør på bagenden, som udvendigt er det eneste, der afslører, at Jaguar I-Pace er en elbil. Men det gør bestemt heller ingenting. I-Pace er smuk som en solopgang over blikstille vand, hvilket et utal af internationale kåringer det seneste års tid bevidner om. At den ligefrem også er sådan en bil mange vender sig om og kigger efter i gadebilledet havde jeg dog ikke troet. Men sådan er det. Jaguar I-Pace er en “head turner.”

Jaguar I-Pace er et rart sted at være

Inde i kabinen fortsætter de gode takter fra det udvendige design. Følelsen af gennemført lækkerbisken er der med det samme i en læderstue, hvor det fra første sekund er et meget rart sted at være. Nu er jeg en stor mand på 125 kg og 186 cm, men jeg sidder rigtig godt i førersædet som er af en type, du ikke bliver træt af at sidde i. Mange bilsæder har en tendens til at kroppen falder lidt sammen efter nogen tid bag rattet, men sådan er det ikke i I-Pace. Der sidder jeg perfekt fra start til slut. Der er få knapper i kabinen, men de, der er, er lækre at røre ved, og ellers styres meget fra infotainmentskærmen som har en nem menu med hurtig responstid og super skarp grafik. 

Jaguar I-Pace med perfekte køreegenskaber

Når det kommer til køreegenskaberne så overrasker den ret meget. På forhånd havde jeg en idé om, at den nok ville køre sådan lidt crossover-agtigt med gyngende bevægelser fordi den har en højde på 1.565 mm med en relativ høj frihøjde, men takket være batteriets placering i bunden og bilens generelt tunge køreklare vægt på 2,2 tons, ligger Jaguar I-Pace faktisk lige så godt på vejen som en Mercedes-Benz E-Klasse, der er næsten 100 mm lavere end den britiske elbil. Som en hvilken som helst anden elbil er I-Pace hurtig i optrækket fordi den får 100 procent moment straks du træder på speederen, men også fordi den har, hvad der svarer til 200 hk på hver aksel, hvilket giver et formidabelt firehjulstræk med perfekt vejgreb. 

Jaguar I-Pace med elendig ladetid

Der hvor den desværre falder helt igennem er omkring ladetiden og batterikapaciteten. I-Pace har en batteripakke på 90 kWh som potentielt skulle kunne klare op til 470 km kørsel på en enkelt opladning. I testperioden var temperaturen på intet tidspunkt under fem grader og alligevel lykkedes det mig ikke, at køre mere end 330 km på en opladning. Hertil skal siges, at jeg ladede den fire gange, hvor den på intet tidspunkt gav strøm til ret meget mere end 300 km. Det er ganske enkelt ikke godt nok her i 2020. Noget jeg heller ikke forstår er, at så snart man rammer de 50 procent af kapaciteten på en Jaguar I-Pace, skrues der kraftigt ned for tempoet i modtageren af strøm. Det betyder, at på en såkaldt lynlader tager det faktisk uacceptabelt lang tid at lade I-Pace op med strøm. Det skulle tage under en time at lade 80 procent strøm på. For mig tog det langt over dobbelt tid hos både Clever og e-on. Hjemme i min egen garage med almindeligt husholdningsstik ville det tage 36 timer at lade I-Pace op. Det er der jo ingen der kan bruge til noget. Heldigvis følger der en tofaset ladeboks fra en strømdistributør med ved købet af en I-Pace. En sådan boks lader med 7,4 kW, hvilket reducerer hjemmeladetiden ret kraftigt. 

Jaguar I-Pace EV400 AWD S

Pris: fra kr. 679.880,-
Pris for denne bil: kr. 798.980,-
Motor: 2×200 HK
1 – aut
400 HK v. 5000 o/m
696 Nm v. 0 o/m
Længde/Bredde/Højde: 4.682/2.139/1.565 mm
0-100 km/t: 4,8 sek
Tophastighed: 200 km/t
Batteripakke: 90 kWh
Rækkevidde: 480 km
Køreklar vægt: 2.208 kg
Totalvægt: 2.670 kg
Anhængervægt: 750 kg
CO-2: 0g/km