Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – rejsemakkeren

Når jeg skal køre langt foretrækker jeg en bil, hvor tyngdepunktet er lavt og hvor vægten er jævnt fordelt på for- og bagaksel. Bevares; der er også crossovers og store SUV’er der kan bruges til langfart, men jeg har det nu engang bedst i en traditionel stationcar, sedan eller hatchback, hvis jeg skal sidde bag rattet over en længere periode. Og det skal jeg i Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Jeg skal til fodboldkamp i Mainz i Tyskland, hvor Dortmund kommer på besøg i den tyske Bundesliga. En strækning på 830 km. fra mit sydjyske hjem til Opel Arena som stadion i Mainz hedder.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – glem bagsædet

En shooting brake er egentlig en krympet blanding mellem en stationcar og en coupé. Bagtil har den en afrundet bagende, som dermed tager en del af den plads en stationcar som oftest er kendt for. Sådan er det også i Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Den har ikke særlig god plads på bagsædet, hvor jeg med mine 186 cm i højden på ingen måde sidder behageligt, hvis jeg sidder bag en fører med samme højde som jeg. Men nu handler det ikke om bagsædekomfort for voksne, men derimod om en køretur ned mod Mainz i Tysklands midtvestlige hjørne, ikke så langt fra Frankfurt. 

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake med fin lille motor

Testbilen har en toliters 150 hestes turbodieselmotor. Det siger sig selv, at den ikke er et Autobahn missil, men det er egentlig heller ikke mit formål med turen at være ham, der ligger ude i yderste spor hele vejen og bare overhaler alt og alle på vej mod Mainz. Jeg vil se, hvordan bilen klarer komforten og forbruget, da Mercedes selv oplyser, at den kører næsten 20 km på en liter dieselolie ved blandet kørsel. Der er kampstart denne lørdag eftermiddag kl. 15:30 så jeg triller ud af min indkørsel klokken lidt i seks så jeg – efter planen – kan være i Mainz omkring kl. 14. Dermed har jeg sat en times tid af til småpauser, tankning og eventuel køkørsel, og har god tid til at finde min plads på stadions udebaneafsnit og få den fede førkampsstemning fra de mest inkarnerede Dortmund-fans med.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tilpasser hastigheden

Siddekomforten er som i en større og langt dyrere Mercedes-Benz. Jeg passerer grænsen klokken lidt over syv, og udover et par søvnige grænsevagter på modsatte side er der ikke meget liv denne morgen. Fartpiloten sætter jeg på 160 km/t, som for mig er en super behagelig fart. Ikke for langsomt – ikke for hurtigt. Blot tilpas. Fartpiloten er en adaptiv en af slagsen, hvilket vil sige, at den selv tilpasser hastigheden efter forankørende bil. Testbilen har endvidere aktiv skiltegenkendelse, hvor den også tilpasser hastigheden ud fra vejens skiltning. Det er super smart og virker helt efter hensigten omkring det evige vejarbejde ved Hamborg. Hannover når jeg nemt ved fin marchfart, og selv i kurverne ved bakkerne i Kassel tilpasser den farten på imponerende vis. Systemet har fuld kontrol over situationen. Jeg skal bare sørge for at holde mindst én hånd på rattet, ellers brokker bilen sig og beder mig om at tage fat i rattet. 

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake med fint forbrugstal

Transmissionen er en ottetrins dobbeltkoblingsgearkasse som er hurtigtskiftende – præcis som man må forvente i en bil til en halv million kroner. Ved 160 km/t går det rigtig godt med forholdsvis lave omdrejninger. Når skiltene viser for eksempel 120, 100 eller 80 km/t sættes farten automatisk ned som før nævnt, men lige så vigtigt er det, at farten hurtigt ryger op igen når hastighedsbegrænsningen hører op. Det er uden sidestykke den bedste adaptive fartpilot jeg har kørt med i lang tid. Jeg nærmer mig efterhånden Mainz og har kun holdt to pauser på vej herned. Forbrugsmæssigt har jeg holdt et gennemsnit på 16,8 km/ltr som må siges at være rigtig godt. Jeg er i god tid, så jeg når en pizza til sen frokost inden fodboldkampen. Hvordan kampen gik? Dortmund udraderede Mainz 4-0. En fin sejr at trille retur til Danmark på.

Mercedes-Benz CLA 200 d Shooting Brake Aut.

Pris: kr. 556.242,- Modellen fås fra kr. 449.898,-
Motor: R4 1.950 ccm, 16 V, turbodiesel
Ydelse: 150 hk v. 3.400 o/min.
Moment: 320 Nm v.1.400 o/min.
Tophastighed: 221 km/t.
0-100 km/t: 8,4 sek.
Forbrug: 19,6 km/ltr. (WLTP)
Anhængertræk m/u bremser: 1.600 kg/750 kg

Del artikel

Har du også læst?