Renault 4L bliver genopfundet

Renault 4L er en succeshistorie af de mere markante. Ikke alene er bilen blevet fremstillet i 28 forskellige lande, og er solgt gennem 30 år i 100 lande. Der er også produceret i mere end otte millioner eksemplarer. Sådan noget skal naturligvis fejres.

Renault har brugt jubilæumsåret til at fejre Renault 4L med en langt række tiltag, og siden den 8. oktober har det historiske L’Atelier Renault på Champs-Elysées i Paris været hjemsted for 30 forskellige udgaver af Renault 4L, men, der skal mere til end bare udstillinger. Renault har haft et samarbejde med den franske designer Mathieu Lehanneur, som altid har haft fokus på innivation og design.

– Samarbejdet med Mathieu Lehanneur kom helt naturligt. Vi bad ham komme med sit bud på en showcar med udgangspunkt i Renault 4L. Det færdige produkt er ekstraordinært. Det er en bil, der virkelig omfavner alt det Renault har sat sig for med den strategiske Renaulution plan. At skabe moderne og innovative biler, der pirrer følelserne. 

Suite N°4, er en konceptbil, der repræsenterer en designers drøm og giver en Renault følelse ude og inde. Suite N°4 åbner døren til en ny form for mobilitet som stræber efter at give mennesker mulighed for at udleve deres drømme om oplevelser. Jeg ville smelte bil og arkitektturverdenen sammen og skabe et open air hotel, fortæller Arnaud Belloni, Renault Brand Global Marketing Director.  

Renault Suite N°4 har de samme ydre mål som den oprindelige Renault 4L, men bagenden er helt transformeret med et stort vinduesparti lavet af polycarbonate. De trasparante solpaneler, der er placeret på taget, hjælper til med at oplade bilen, der, helt i tidens politisk korrekte ånd, er blevet transformeret til en 100% elektrisk bil.

Fronten på bilen har de samme ikoniske forlygter som den oprindelige 4L, mens kølergrillen er udført i poleret aluminium. Karosseriet har fået tre lag maling som får det til at ligne cement – et materiale der om noget er synonymt med moderne arkitektur.

Indenfor i bilen er der leget med farver og materialer. Blandt andet er sæderne betrukket med gul fløjl og bagagerummet er nu helt transformeret så det fungerer som et sted at sidde. Ganske som den oprindelige 4L er alle materialer “made in France.”

I første omgang er der altså blot tale om en konceptbil i dette ene eksemplar som udstilles hos Christies, men snart gør den de mange andre Renault 4L selskab I L’Atelier Renault. Og hvem ved: Måske kan den en dag gå i produktion!

Del artikel


Har du også læst?