Ford har netop taget de første skridt i udviklingen af et nyt ladekabel, der med en unik opladningsteknologi skal være med til at sikre betydelig hurtigere opladning af elbiler, end vi er vant til i dag. Ford udvikler det patenterede ladekabel i samarbejde med det edt amerikanske universitet Purdue University.
– I dag er opladerne til elbiler begrænset af, hvor hurtigt en elbils batteri kan oplades med hensyntagen til risikoen for overophedning af batteriet. At oplade hurtigere end i dag kræver mere strøm, hvilket betyder at en større mængde varme skal transporteres væk for at kablet fungerer, siger Michael Degner, senior technical leader, Ford Research and Advanched Engineering.
Forskere fra det pågældende universitet arbejder derfor på en unik opladningsteknologi, hvor varmen fra den hurtigere opladning ikke er en hindring for, hvor effektivt en elektrisk bil kan oplades. I dag anvender ladekabler væske som et aktivt kølemiddel, der hjælper med at nedkøle kablerne, men med nye metode vil man i stedet for væske anvende damp.
Med denne teknologi håber Ford i fremtiden at kunne oplade med så store mængder strøm, at kunderne vil opleve en markant hurtigere opladning af deres biler. Hvis andre teknologier indenfor opladning af elbiler udvikles parallelt med Fords initiativ, er det ikke utænkeligt, at det en dag vil være lige så hurtigt at oplade en elbil, som at fylde brændstof på en bil ved en konventionel tankstation.
– Opladningstiden for elbiler kan variere meget – alt fra opladning på en hurtigladestation som IONITY til opladning på via kundens egen hjemmeladeboks. Denne forskel kan bidrage til en usikkerhed hos kunder, der står og overvejer at købe en elbil, siger Isaam Mudawar, Professor of Mechanical Engineering, Purdue University.
Professoren understreger i den forbindelse, at han og universitetets forskere har udviklet en metode, der ikke lader sig påvirke af varme på samme måde som nutidens opladningsmuligheder. I de seneste 37 år har han arbejdet med fokus på netop overophedet elektronik, og på hvordan man aktivt kan anvende damp fremfor væske til at nedsætte temperaturen.
Purdue University vil indenfor de næste to år begynde at teste det nye kabel.