DEL

Blot ni tons CO2 adskiller således en benzindrevet Volvo XC40 og en tilsvarende elektrisk Volvo XC40 Recharge, hvis vi kigger på bilernes samlede levetid og har in mente at den elektriske version kører på “sort” strøm. 

Mange af dem, der griner ad elbiler og kalder dem “radiobiler” og lignende, påpeger ofte, at det kræver mange resurser at producere elbilernes batterier, og skeler vi til en rapport som Volvo udgav op til det netop overståede klimatopmøde i Skotland, så er der meget der tyder på, at elbilsskeptikerne rent faktisk har ret. 

Rapporten sammenligner CO2-udslippet ved en benzindrevet XC40, en elektrisk XC40 Recharge og den helt nye elektriske C40 Recharge.

Kigger vi specifikt på produktionsfasen, så udleder C40 Recharge knap 70 procent mere CO2 end den benzindrevne XC40 – vel at mærke før bilerne er trillet af samlebåndet. Her er den store synder produktionen af batteriet som stadig er meget forurenende. Her står der i Volvos rapport, at den elektriske XC40 Recharge udleder intet mindre end 27 tons CO2 mod blot 14 tons for den benzindrevne XC40.

Og inden du som petrol head begynder at klappe i dine hænder, så må vi hellere skynde os at fortælle dig, at lige så snart bilen er ude hos køberen så begynder det at gå den anden vej. Når elbilen får nogle kilometer i hjulene haler den nemlig hurtigt ind på benzineren. Volvo regner med, at bilen har en levetid på cirka 200.000 km. Her udleder benzineren 59 tons CO2 mens Volvo mener, at den nye C40 Recharge på 200.000 km blot udleder 27 tons CO2 – altså mindre end halvdelen af hvad benzineren sender ud i atmosfæren, hvis altså, at den elektriske Volvo kører på vindmøllestrøm eller strøm fra solceller – det der i klimakredse kaldes for grøn strøm. Kører den på strømmix, som findes på tværs af landene i EU, så brager CO2-udledningen helt op på 42 tons. Men det bliver værre endnu, for Volvo har nemlig i et eksempel taget udgangspunkt i hele verdens strømproduktion, og så er den samlede CO2-udledning på 50 tons. 

Firkantet sagt, så udleder benzineren og de to elbiler næsten det samme CO2 gennem bilernes levetid, hvis ikke elbilerne produceres og lades mere bæredygtigt gennem hele cyklusen. Derfor understreger Volvos øverste ledelse, at det er bydende nødvendigt, at der globalt set investeres markant i grøn energi, hvis det for alvor skal gøre en forskel rent klimamæssigt at køre elbil contra benzindrevet bil. Der er således enorme potentielle CO2-reduktioner, hvis en bil produceres og oplades ved hjælp af grønne energikilder.