DEL

Når man sætter sig ind i en ny taxi i 2025, skal den hverken udlede CO2 eller nogen form for luftforurening. Sådan lyder regeringens målsætning for taxibranchen, som skal gå foran i den grønne omstilling ligesom den offentlige bustrafik, mener et flertal af politikere på Christiansborg.

Den app-baserede taxitjeneste, DRIVR, er et af de taxiselskaber, der er længst fremme i den grønne omstilling, og man har som kunde således længe både kunnet vælge mellem hybridbiler, elbiler og brintbiler. Men nu opruster DRIVR antallet af kørende brinttaxier i flåden markant og har her i starten af november i samarbejde med Toyota sat over 100 brinttaxier på vejene i København. Bilerne er alle af modellen Toyota Mirai, hvis eneste udledning under kørslen er vand, der er så rent, at man kan drikke det.

Stigende interesse for brintbiler

Toyota, der har leveret de over 100 brintbiler til DRIVR, melder generelt om en stigende interesse for brintbiler i taxibranchen og hilser naturligvis DRIVR’s fremsynede tilgang til mobilitet velkommen.

– Vi er glade for at have leveret de første over 100 brinttaxier til DRIVR og er klar til at levere endnu flere fremadrettet. På den måde støtter vi op om deres mission om at være det grønneste taxiselskab i Danmark og bidrager samtidig til Toyotas egen mission om at gå længere end nul CO 2 fra nye biler, siger adm. direktør Alar Metsson hos Toyota Danmark.