DEL

Egentlig drikker jeg slet ikke kaffe, og har aldrig gjort det, men jeg har altid forbundet ordet “mokka” med kaffe fordi mine forældre yndede at kalde kaffe for mokka dengang jeg var barn i 1980’erne. Og da Opel Mokka – nu i anden generation – er blevet langt mere moderne og måske endda ligefrem sexet at se på, når jeg sammenligner med forgængeren som jo var rigtig meget blød hat og cognac til kaffen, så vælger jeg at blive lidt i kaffetermerne omkring den nye Opel Mokka som her er forbi til test med en trecylindret 1,2 liters benzinmotor med 100 hk og et moment på 205 Nm.

Smuk og sexet bil 

Jeg vælger at kalde den nye Opel Mokka for småkedelig formiddagskaffe fordi jeg synes den ser langt bedre ud end den kører. Se lige på den engang. Den ér da smuk. Og hvem havde lige for bare få år siden gættet på, at den næste generation Opel Mokka ligefrem bliver en sexet bil at se på når vi samtidig har første generation Mokka i frisk erindring? Ikke mig, i hvert fald. Derfor skal der lyde en kæmpe applaus til Opels designteam for at skeje så meget som muligt ud omkring den nye Mokka i en tid, hvor man måske har levet en usikker tilværelse efter at de amerikanske ejere hos GM solgte Opel til en fransk koncern tilbage i 2017 for 16 milliarder kroner.

Mere komfort end sport

Køreegenskaberne er lidt slatne i forhold til det jeg er vant til hos Opel. Om det er fordi den nye Mokka nu deler platform med de to franskmænd DS 3 Crossback og Peugeot 2008 kan være en mulighed, men i hvert fald så er der ikke ret megen feedback gennem undervognen. Der er heller ikke den store ros til styreegenskaberne som godt kunne være lidt mere præcise end de er. Jeg synes det er tydeligt at mærke, at der er lagt mere vægt på en komfortorienteret opsætning af undervognen fremfor en sportslig opsætning. 

Hurra for knapper

Men det er vel i virkeligheden også her den skal gøre mest nytte – hos ham/hende, der foretrækker den komfortable kørsel fremfor en mere sportslig kørsel. Sæderne foran indbyder i hvert fald til komfortabel kørsel med støtte de helt rigtige steder. Det samme med rattet som er noget større end det markant mindre rat, der sidder i for eksempel Peugeot 2008. For mig er det også komfort, at mængden af fysiske knapper til betjening af for eksempel klimaanlæg og musikken er af et passende antal i stedet for at alting skal styres via infotainmentskærmen. Kald det bare gammeldags, men det fungerer, for mig, langt bedre med de fysiske knapper. 

Masser af udstyr

Når det kommer til udstyret så er den ret godt med. Den har adaptiv fartpilot, hvilket er godt, hvis du kører meget motorvej med tæt trafik. Problemet er så bare, at denne variant ikke som sådan egner sig til udpræget motorvejskørsel. Den har digitalt cockpit med syvtommer speedometer og syvtommer infotainmentskærm med Apple Carplay og Android Auto, navigation og 180 graders bakkamera. Derudover er baksensor, varme i forsæderne, lsofix på bagsædet og på passagersædet foran standard i Opel Mokka Edition+. Så set i dét lys får du pænt meget udstyr for de 220.000 kroner bilen koster.

Forbrugsmæssig sparegris

Desværre har denne variant kun en femtrins manuel gearkasse. Egentlig en udmærket gearkasse som går meget smooth, men især ved høj fart på motorvejen er det som om sjette gear ikke er nok. Det virker nemlig som om motoren “hiver efter vejret” når speedometeret viser +110 km/t. Til gengæld er den rigtig godt med på det forbrugsmæssige ved helt almindelig kørsel. 17,9 km/ltr. viser mit snit efter næsten 1.000 km kørsel. Motorisk er vi tilbage ved den småkedelige formiddagskaffe for jeg kunne godt tænke mig, at den var lidt mere kultiveret end tilfældet er her. Den er en kende for skinger på gangkulturen så den nogle gange minder lidt for meget om en kat der bliver trukket i halen. 

Opel Mokka 1.2T Edition+.

Pris: denne variant fra kr. 219.990,-
Motor: 1.2 liter med turbo, benzin, tre cylindre
Ydelse: 100 hk
Max. moment: 205 Nm ved 1.750 omdr./min
Gearkasse: Manuel femtrins
Brændstofforbrug: 18,2 km/I. ved blandet kørsel (WLTP)
CO2: 124 g/km
Tophastighed: 188 km/t.
Acc. 0-100 km/t.: 11 sek.
Køreklar vægt: 1.270 kg.
Totalvægt: 1.700 kr.
Anhængervægt m./u. bremser: 1.200/620 kg.
Baggagerum: 350/1.105 ltr.