Opel Insignia introduceres med helt nye, ekstra økonomiske benzin og diesel motorer. Den får glæde af nye lavfriktionsgearkasser, der ud over at reducere brændstofforbruget, også skulle højne komforten. Kunderne har mulighed for at vælge mellem fire gearkasser. En seks-trins manuel gearkasse, en otte- eller ni-trins automatgearkasse og senere på året kommer også en trinløs gearkasse bedre kendt som CVT. Ydermere fortæller Opel, at Insignia er blevet mere aerodynamisk ved tilføjelsen af et aktivt full-face aero system i grillen. Sammenlignet med sin forgænger, er den op til 18% mere økonomisk (målt efter NEDC), mens CO2 udledningen er nede på næsten 100g/km. Således er den nye Opel Insignia en af de mest brændstoføkonomiske biler i segmentet.
Kvaliteten i kabinen er bibeholdt, men Opels designere har gjort Insignias interiør mere lækkert. De ergonomisk certificerede Opel AGR sæder med utallige indstillingsmuligheder for bedre siddekomfort, har fået nye indtræk og kan fås i både stof, læder og alcantara.
Præcision med op til 168 LED’er
Alle nye Insignia vil være udstyret med fuld LED lys. Enten i form af de energieffektive LED forlygter eller de helt nye adaptive IntelliLux LED® Pixel Light med 168 LED elementer mod forgængerens 32. Fjernlyset styres af to kontrolenheder; én forbundet til frontkameraet og én til forlygten, der inden for millisekunder justerer lyskeglen. Det høje antal af LED enheder sikrer en præcis og glidende tilpasning af lyskeglen. Det oplyste område er større end tidligere og lysafskærmningen for modkørende og forankørende trafik er blevet overordentlig præcis uden at blænde andre medtrafikanter.
Insignias nye lygter er blevet endnu bedre ved motorvejskørsel. Ved venstresvingende kurver vil forlygterne lyse endnu mere af den svingende vejbane op, og samtidig afskærme modkørende for lyskeglen, mens højre side lyses op, så vejskilte er endnu nemmere at aflæse end tidligere. Ved højresvingende kurver lyser de nye lygter mere til højre – dels for at lyse vejbane og skiltning op, og dels for at genere modkørende trafik mindst muligt.
Nye motorer og gearkasser
Opel har gjort Insignias motorprogram mere overskueligt og mere attraktivt. Hvor forgængeren havde benzin- og dieselmotorer fra tre forskellige motorfamilier, stammer alle tre- og firecylindrede motorer i den nye Insignia fra en og samme nye motorgeneration. Den 1.5 liters diesel med 122hk danner basis for motorprogrammet og i løbet af nogle måneder vil også en lille benzinmotor støde til.
De trecylindrede enheder er op til 50 kg lettere end forgængerne. Motorprogrammet toppes af en 2.0 liter firecylindret diesel, der bliver introduceret senere i år, og en 2.0 benzin med 200 hk eller 230 hk i GSi-trim. Den 2.0 liters benzinmotor er også den første motor fra Opel med cylinder-deaktivering. Med mindre chaufføren har brug for fuld kraft, sørger den variable knastaksel-controller for at deaktivere to cylindrer. Resultatet er en markant reduktion af brændstofforbruget.
Den faceliftede Insignia er udstyret med et aktivt full-face aero system i grillen, der yderligere reducerer brændstofforbruget da både top og bund af grillen åbner og lukker automatisk efter forholdene. Ved at kombinere termiske, elektriske og aerodynamiske variabler kan systemet udregne strategier for hvornår åbning og lukning af øvre og nedre grill bedst betaler sig under en række forskellige vejrforhold. Det aktive full-face aero system kan også aktivt aflede eller holde på varme. Ved at holde på varmen udsættes nedkølingen af motoren når denne slukkes eller accelerer motoropvarmningen ved koldstart. Det er især i vinterhalvåret en stor fordel i forhold til brændstofforbrug og ved opvarmning af kabinen.
Ny generation af turbo benzin- og dieselmotorer
Limousine | 2.0T | GSi 2.0T | 1.5D | 2.0D |
Power (kW/hp) @ rpm | 147/200 @ 4,250-6,000 | 169/230 @ 5,000 | 90/122 @ 3,250 | 128/174 @ 3,500 |
Torque (Nm @ rpm) | 350 @ 1,500-4,000 | 350 @ 1,500-4,000 | 300 @ 1,750-2,500 | 380 @ 1,500-2,750 |
Emissions | Euro 6d | Euro 6d | Euro 6d | Euro 6d |
Transmission | AT9 | AT9 | MT6 | MT6 + AT8 |
Sports Tourer | 2.0T | GSi 2.0T | 1.5D | 2.0D |
Power (kW/hp) @ rpm | 147/200 @ 4,500 | 169/230 @ 5,000 | 90/122 @ 3,250 | 128/174 @ 3,500 |
Torque (Nm @ rpm) | 350 @ 1,500-4,000 | 350 @ 1,500-4,000 | 300 @ 1,750-2,500 | 380 @ 1,500-2,750 |
Emissions | Euro 6d | Euro 6d | Euro 6d | Euro 6d |
Transmission | AT9 | AT9 | MT6 | MT6 + AT8 |
Opel Insignia er udstyret med en lang liste af assistent- og infotainmentsystemer. Den har fået nyt digitalt bakkamera, der forbedrer udsynet bagud. Sikkerheden, når der bakkes ud af en parkeringsplads, er blevet betragteligt forbedret ved introduktionen af en bagudvendt trafikalarm, der registrerer og advarer om tværgående trafik. Af andre systemer kan nævnes front kollisionsalarm med automatisk nødbremse og fodgængergenkendelse, vognbanebaneassistent, blindvinkel alarm, skiltegenkendelse, avanceret parkeringsassistent, head-up display og adaptiv fartpilot med nødbremse. Med automatgear kan den radarbaserede adaptive fartpilot bremse Insignia ned til stilstand og starte op igen, når den forankørende i køen sætter i gang igen.
Alle infotainmentsystemer tilbudt i Insignia er kompatible med Apple CarPlay og Android Auto. Det største infotainment system, Multimedia Navi Pro, tilbyder et arsenal af online navigationssystemer som fx ”Trip & Drive” og ”Live navigation” der leverer online trafikinformation i real-time og sørger for at forsinkelser hurtigt opdages og undgås. Nyere smartphones kan oplades trådløst og er e-Call installeret, sendes et automatisk nødopkald hvis sikkerhedsselestrammerne eller airbags aktiveres. Alternativt kan nødhjælp tilkaldes ved at trykke på den røde nødhjælpsknap.
På grund af coronakrisen vides det endnu ikke, hvornår den faceliftede Insignia kommer til Danmark.