Den nye Kia Sorento er den første model baseret på koreanernes nye platform til mellemstore SUV’er. Fronten på den nye Sorento skiller sig ud med en nyfortolkning af Kias kendetegn “tiger nose”-kølergrillen med en bredere udformning, som omkranser de integrerede forlygter i hver side. Forlygterne har et nyt “tiger eye” LED-dagskørelys. Den nye model er 1.900 mm bred, hvilket er 10 mm bredere end tredje generation af Sorento.
Bilen kan straks genkendes som en Sorento – den beholder den karakteristiske brede D-stolpe, et stort karrosseri og beklædte hjulkasser, som har været karakteristisk for alle tre generationer indtil nu. Men den overtager også visse andre designmæssige features fra nyere Kia modeller inklusive en ny dynamisk form på C-stolperne og skulpturelle overflader med skarpe detaljer.
Den nye Sorento er udstyret med nye vertikale baglygter, der går ud over siden på karrosseriet. Skarpere linjer i karrosseriet spejler de lige linjer og det tekniske look fra bilens front, mens horisontale former får bilen til at fremstå bredere og mere imponerende på vejen. Listen på den sportslige nederste kofanger afspejler de dobbelte afgangsrørs look, og et bundskjold fremhæver ligesom på fronten bilens lidt rå SUV-æstetik. Fjerde generation af modellen følger i kølvandet på for eksempel Kia ProCeed med modelnavnet Sorento centralt placeret på bilens bagklap. En diskret integreret spoiler dækker over bagrudeviskeren, så designet bliver mere rent, og føreren får bedre udsyn bagud.
Set fra siden er Sorentos proportioner diskret tilpasset, så bilen ser længere ud. Den nye model er 10 mm længere end forgængeren (nu 4.810 mm), men den har alligevel kortere udhæng både foran og i bag. Den ekstra længde udgøres af akselafstanden (som et resultat af Sorentos nye platform), som er blevet 35 mm længere og nu er 2.815 mm. Det ændrer diskret Sorentos visuelle karakter, så den ser længere ud, selv om den er 10 mm højere. Det forlænger også motorhjelmen, så A-stolperne er trukket 30 mm længere tilbage fra forakslen. Motorhjelmens kant omslutter forskærmene og munder ud i en enkelt markant karakterlinje, som løber langs Sorentos sider og ender i baglygterne.
I Europa vil den nye Sorento kunne fås i 10 forskellige lakfarver og man vil kunne vælge mellem 17″, 18″, 19″ og – for første gang i modelprogrammet – 20” alufælge.
Attraktiv kabine i premiumklassen
Kabinen i fjerde generation af Sorento er et designmæssigt løft for Kia. Fra den første generation af Kia Sorento i 2002, hvor personerne i bilen havde en praktisk, robust og fleksibel kabine, får ejerne af den nye Sorento en mere iøjnefaldende og komfortabel bil.
Hvis Kia selv skal sige det, er det en af de kvalitetsmæssigt bedste Kia kabiner nogensinde – den intuitive, teknologi-orienterede kabine i den nye Sorento har førsteklasses materialer og topmoderne infotainment. Samtidig har bilen stadig samme rummelighed og alsidighed, som har kendetegnet Sorento i alle modellens 18 år på markedet.
Kabinen har to digitale displays i instrumentpanelet. Den 12,3″ digitale instrumentenhed suppleres af et infotainment- og navigationssystem med en 10,25″ touchscreen midt på instrumentpanelet. Disse displays informerer føreren tydeligt i vedkommendes synsfelt og skaber en innovativ widescreen-brugeroplevelse. Bilens mange funktioner kan også styres via nye haptiske knapper på begge sider af skærmen og længere nede på instrumentpanelet til klimabetjeningspanelet. Det centrale punkt på instrumentpanelet er ventilationssystemet med en indfatning i kromlook, som videreføres til midterkonsollen nedenunder.
Kabinen i den nye Sorento integrerer på diskret vis en række andre teknologier inklusive et Mood Light-system, som leverer en blød ambientebelysning nedad fra undersiden af instrumentpanelet og dørbeklædningen, så kabinen virker som en lounge med en følelse af plads. Nederst i midterkonsollen er der desuden en trådløs smartphoneoplader, og et kraftfuldt Bose surround anlæg fås også, så lydoplevelsen i bilen kan blive mere omsluttende.
Materialekvaliteten er forbedret i kabinen, som byder på en blanding af metallakerede dekorelementer, læderindtræk og prægede overflader med satineffekt. Med disse elementer i hele kabinen og på instrumentpanelet fremstår kabinen mere sofistikeret. I Europa kan kunderne vælge Sorento med indtræk i sort stof, læder (gråt eller sort, eller tofarvet sort og gråt) eller quiltet sort Nappa-læder.
Ny platform med mere plads og fleksibilitet
Den nye platforms struktur og konstruktion betyder, at Sorento for første gang kan udstyres med elektrificerede drivlinjer.
Batteripakken i Sorento Hybrid er placeret under kabinens bund. Derfor har SUV’en rigelig plads til op til syv personer plus en af de største bagagerumskapaciteter i klassen – op til 821 liter (i syvpersoners modeller) eller 910 liter (i fempersoners modeller) afhængigt af bilens specifikationer. Det betyder, at fem personer kan sidde komfortabelt i bilen og medbringe betydelige mængder bagage. Når alle syv sæder er i brug i syvpersoners modellerne, er bagagerumskapaciteten også øget med 32% i forhold til forgængermodellen – til 187 liter (VDA, i dieselmodeller og 179 liter i hybridmodeller). Ved hjælp af betjeningselementer på siden af bagerummet kan sæderne i anden sæderække også klappes ned udefra med et tryk på en knap.
Med den nye platform får personerne på alle tre sæderækker fin plads med mere loftshøjde, benplads og skulderplads. Den nye platform har især givet markant mere benplads til personerne på første og anden sæderække samt mere loftshøjde til personerne på tredje sæderække.
Takket være den nye platforms længere akselafstand kan sæderne i anden sæderække nu forskydes op til 45 mm længere, så indstigningsåbningen til tredje sæderække bliver bredere, og de bageste passagerer får mere plads til fødder og ben. Der er desuden integreret et nyt greb på den indvendige beklædning til C-stolpen, som passagerne på tredje sæderække kan holde fast i, mens de sætter sig ind. Og når passagererne er på plads, er armlænet ved tredje sæderække også gjort 100 mm længere, hvilket giver bedre albuestøtte, og armlænet omfatter nu også en kopholder og en smartphonebakke.
Sorento er for første gang elektrificeret
Kias nyeste SUV vil kunne fås med hybriddrivlinje – for første gang i en Sorento, og køberne vil kunne vælge mellem hybrid- eller plug-in-hybridvarianter.
Sorento Hybrid har en ny elektrificeret “Smartstream”-drivlinje med en 1,6-liters T-GDi-motor (benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning), en 1,49 kWh litium-ion-polymer-batteripakke og en 44,2 kW elmotor. Konstruktionen af Sorentos nye platform betyder, at batteripakken kan placeres under bilens bund, så kabine- og bagagerumspladsen påvirkes minimalt.
Med en ydelse på 230 hk og et drejningsmoment på 350 Nm kombinerer den elektrificerede drivlinje et lavt niveau af CO2-emissioner og præstationer på højt niveau. Den nye 1,6-liters T-GDi-motor har Kias nye CVVD-teknologi (Continuously Variable Valve Duration), som regulerer ventilernes åbningstid efter kørselsforholdene, så åbningstiden ikke er fast. Det øger præstationerne ved lave og mellemhøje hastigheder samt brændstofeffektiviteten.
Kraften overføres gennem den sekstrins automatiske gearkasse via en elektrisk enhed på gearkassen, så hele kraften fra forbrændingsmotoren og elmotoren kan overføres parallelt med et minimalt energitab. Det giver øjeblikkelig acceleration ved alle hastigheder med direkte adgang til den tilgængelige batterikraft ved høje hastigheder.
Sorento Hybrid kommer til salg på udvalgte europæiske markeder fra lanceringen og senere i 2020 på de øvrige markeder. Fra slutningen af 2020 vil den nye Sorento også kunne fås med plug-in-hybriddrivlinje.
Sorentos nye firecylindrede 2,2-liters “Smartstream”-dieselmotor er også tilgængelig for de europæiske kunder, og den har en ydelse på 202 hk og et drejningsmoment på 440 Nm. En ny aluminiumscylinderblok, 19,5 kg lettere end cylinderblokken i støbejern fra forgængermodellen, gør den nye motor 38,2 kg lettere end motoren i tredje generation af Sorento. Desuden er den kombineret med Kias nye ottetrins dobbeltkoblingsgearkasse (8DCT). Med et jævnt gearskift som med en konventionel automatisk gearkasse forbedrer 8DCT brændstofeffektiviteten i forhold til en konventionel ottetrins automatisk gearkasse alt efter, hvordan den anvendes.
Brændstofforbrug og emissionsdata for Sorentos nye drivlinjer vil blive offentliggjort senere i 2020, når vi nærmer os salgsstarten i Europa.
Bedre egenskaber i alle typer terræn
Som noget nyt for fjerde generation af bilen byder den nyeste Sorento også på forbedrede præstationer i alle typer terræn i forhold til forgængermodellerne takket være en ny Terrain-køreindstilling. I kombination med firehjulstræk (ekstraudstyr) betyder Terrain-køreindstillingen, at Sorento præsterer bedre i mudder, sne og sand. De enkelte køreindstillinger kan vælges via en drejekontakt på midterkonsollen, og Terrain-køreindstillingen styrer bilens elektroniske stabilitetskontrol (ESC), som er standardudstyr, og fordelingen af drejningsmoment til alle fire hjul. Den tilpasser også gearkassens skiftetidspunkter for at hjælpe bilen med at finde og opretholde vejgreb i en række forskellige kørselssituationer.
Nye opkoblings- og infotainmentfeatures
Sorento er den mest højteknologiske bil nogensinde fra Kia, og det skyldes en række teknologier, der forbedrer sikkerheden, opkoblingsmulighederne og infotainmentsystemets features. Disse tilgængelige features er udviklet til at gøre kørslen mere sikker og mindre stressende og gøre anvendelsen så nem som muligt.
Afhængigt af bilens specifikationer er kabinen udstyret med Kias nyeste infotainmentsystem med 10,25″ touchscreen med audio-visuel navigation og en ny 12,3″ digital instrumentenhed i høj opløsning. Tilsammen giver de to digitale displays føreren helt tydelige informationer.
Et 8,0″ audiosystem er standard, mens alle infotainmentsystemer muliggør integrering af smartphones med Apple CarPlay og Android Auto.
Infotainmentsystemet omfatter også Bluetooth-smartphoneopkobling til to telefoner på samme tid, så man kan bruge forskellige telefoner til fx telefonopkald og musik, og personerne på forsæderne kan også tilslutte deres bærbare apparater via to USB-porte. Passagererne på anden sæderække har adgang til to USB-opladningsporte, der er integreret i forsæderyglænene, og en tredje USB-port på bagsiden af midterkonsollen. De to passagerer på tredje sæderække har deres egne opladningsporte, så alle syv personer i bilen kan oplade deres bærbare apparater – så er der ro i bilen på de lange køreture, selv når bilen er fyldt.
Sorento fås også med head-up-display, som projicerer køreinformationer op på forruden i førerens synsfelt. Systemet viser advarsler fra bilens mange førerassistentteknologier, detaljer om bilens hastighed og navigationsanvisninger.
Avancerede førerassistentsystemer
Sorento byder på et højere niveau af aktiv og passiv sikkerhed end mange af konkurrenterne takket være det store udbud af førerassistentsystemer. Kias ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) hjælper med at reducere mange af de risici og den stress, som er forbundet med kørsel, og systemerne beskytter personerne i bilen og andre trafikanter på enhver køretur.
Afhængigt af bilens specifikationer omfatter ADAS-systemerne i den nye Sorento Kias nyeste frontassistent til undgåelse af kollisioner (FCA) med registrering af fodgængere, cyklister og andre køretøjer. Systemet registrerer desuden modkørende trafik, når du drejer i et vejkryds. Sorento fås også med advarsel om biler i den blinde vinkel (BVM), Surround View Monitoring (SVM) og Blind-spot Collision-avoid Assist (BCA), intelligent hastighedsadvarsel (ISLA), intelligent fartpilot med Stop&Go (SCC) og navigationsbaseret SCC (NSCC), Lane Following Assist (LFA), træthedsregistrering (DAW) og Highway Driving Assist (HDA).
Kias Lane Following Assist (LFA), tilpasser accelerationer, opbremsninger og styring i forhold til de forankørende køretøjer. LFA fungerer ved hastigheder mellem 0-180 km/h og bruger et kamera og radarsensorer til at holde en sikker afstand til det forankørende køretøj, og desuden overvåger systemet vognbanemarkeringerne, så Sorento bliver midt i sin vognbane.
Desuden er den nye Sorento udstyret med en Rear View Monitor (RVM) med Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) og Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA). Bilen er også den første Kia, som er tilgængelig i Europa med mærkets nye Remote Smart Parking Assist (RSPA), som gør det muligt for førerne at køre bilen forlæns eller baglæns ud fra en parkeringsbås via fjernbetjeningen. Denne funktion gør det nemmere at stige ind og ud af bilen, når pladsen til parkering er trang, eller hvis en anden bilist parkerer så tæt på bilen, at det ikke er muligt at åbne dørene. RSPA bremser automatisk Sorento, hvis systemet registrerer an anden bil, en cyklist eller en fodgænger bag bilen. Sorentos Safe Exit Assist-funktion forhindrer også åbning af bagdørene, hvis bilen registrerer en fare, som nærmer sig bagfra – fx en cyklist eller et andet køretøj.
Sorento har op til syv airbags (frontairbag til fører og forsædepassager, sideairbags foran, gardinairbags med overrulningssensor og central airbag forrest). Den centrale airbag forrest er en nyhed, som giver ekstra beskyttelse til hovedet for personerne på forsæderne, og den har til formål at forhindre, at personerne støder hovederne sammen i tilfælde af en kollision. Alle Sorento-modeller har Kias Vehicle Stability Management-system (VSM) og elektronisk stabilitetskontrol som standardudstyr for at hjælpe førerne med at bevare kontrollen over bilen under opbremsning og i sving.
Den nye Sorento er også udstyret med Kias første multikollisionsbremsesystem, som hjælper Sorento med at minimere risikoen for sekundære kollisioner. Systemet aktiverer automatisk bremserne, hvis bilens airbags er blevet udløst efter en kollision, og beskytter dermed personerne i bilen mod sekundære frontal- eller sidekollisioner.
Sorentos karrosseri består af en blanding af stål og aluminium, hvilket maksimerer torsionsstivheden, mens karrosserivægten holdes nede. En større del af karrosseriet består af avanceret højstyrkestål og varmeudstansede stålkomponenter i forhold til forgængermodellen. Andelen af højstyrkestål øger sikkerheden for personerne i bilen, og karrosseriet har en torsionsstivhed, som er 12,5 % højere end den bil, der opfattes som “førende inden for sikkerhed” i Sorentos segment. Alligevel er karrosserikonstruktionen 5,6 % (21,3 kg) lettere end forgængeremodellen. Desuden reducerer det mere stive karrosseri vibrationerne fra vejen under almindelig kørsel.
Produktion og lancering
Ligesom forgængeren bliver den nye Sorento bygget til det europæiske marked på Kias fabrik i Hwasung i Korea. I Europa starter salget efter planen i 3. kvartal af 2020, og bilen vil komme til salg i Danmark inden udgangen af året. I Europa vil bilen som standard være omfattet af Kias unikke garanti på 7 år/150.000 km.