DEL

Det hele begyndte med en idé om at ombygge et historisk “rugbrød” med en elektrisk drivlinje for at tilpasse den til nutidens udfordringer. Til det formål skabte ingeniører, designere og drivlinjeeksperter hos Volkswagen et team sammen med virksomheden eClassics, som er specialister i ombygning af elbiler. Udgangspunktet for e-Bulli konceptbilen blev den ikoniske T1 Samba-Bus, der blev produceret i Hannover i 1966 og som før ombygningen kørte et halvt århundrede på vejene i Californien. Én ting lå fast fra starten: e-Bulli skulle være en T1 med komponenter fra aktuelle elbiler i Volkswagens modelprogram. Denne plan er nu blevet til virkelighed med e-Bulli. Konceptbilen viser på eksemplarisk vis, hvor stort et potentiale dette koncept har.

Ud med boxermotor – ind med elmotor

Den 44 hk stærke firecylindrede luftkølede boxermotor er i e-Bulli blevet afløst af en lydløs Volkswagen elmotor med en effekt på hvad der svarer til 83 hk. Allerede sammenligningen af de to motorers ydelse viser klart, at konceptbilen har en helt ny drivlinjekarakteristik, da elmotoren er næsten dobbelt så kraftfuld som boxermotoren. Og endda mere end det: Med et maksimalt drejningsmoment på 212 Nm har den nye drivlinje over dobbelt så meget power som den oprindelige T1-motor fra 1966 (102 Nm). Det maksimale drejningsmoment er desuden – som det er typisk for elmotorer – til rådighed med det samme du rører speederen. Og det forandrer alt. Aldrig før har en ”officiel” T1 været så kraftfuld som denne e-Bulli.

Kraftoverførslen sker via en automatisk éttrins gearkasse, og gearvælgeren er nu placeret mellem fører- og passagersædet. Gearvælgerpositionerne i den automatiske gearkasse (P, R, N, D, B) vises ved siden af gearvælgeren. I gearvælgerposition B kan føreren variere graden af rekuperation – genindvindingen af energi under opbremsning. VW e-Bulli har en elektronisk begrænset tophastighed på 130 km/t, hvor en T1 med boxermotor havde en tophastighed på 105 km/t.

Ligesom med boxermotoren i T1’eren fra 1966, er elmotoren i e-Bulli også placeret bagi og trækker på bagakslen. Elmotoren får strøm fra et 45 kWh litium-ion-batteri, og et elektronisk styresystem styrer højspændingsflowet mellem elmotoren og batteriet og omformer batteriets jævnstrøm (DC) til vekselstrøm (AC). Bilens elektriske system forsynes desuden med 12-volts-strøm via en DC-/DC-omformer.

Alle dele til den elektriske drivlinje fremstilles på Volkswagens fabrik i Kassel. Dertil kommer litium-ion-modulerne, der er udviklet af og produceret på komponentfabrikken i Braunschweig. Den officielle Volkswagen partner, eClassics, sørger for at tilpasse dem til batterisystemet i T1’eren. Ligesom i den nye ID.3 og den kommende ID.Buzz er højvoltsbatteriet placeret i bilens bund mellem akslerne. Denne placering sænker e-Bullis tyngdepunkt og forbedrer dermed køreegenskaberne.

80% power på 40 minutter

Batteriet lades op via et CCS-ladestik, der giver mulighed for opladning med både veksel- og jævnstrøm. Ved opladning med vekselstrøm via en AC-lynoplader kan batteriet, afhængigt af strømkilden, oplades med en ladeeffekt på 2,3 kW til 22 kW. Ved jævnstrøm kan batteriet i e-Bulli – takket være CCS-ladestikket – oplades ved DC-lynopladere med en ladeeffekt på op til 50 kW – og dermed op til 80 % på blot 40 minutter. Rækkevidden for en fuldt opladet e-Bulli ligger på omkring beskedne 200 kilometer.

Mere komfort, dynamik og sikkerhed

Den originale undervogn er skrottet og afløst en nyudviklet en af slagsen bestående af multiled hjulophæng for og bag og justerbare støddæmpere. Sammen med et nyt tandstangsstyretøj og fire indvendigt ventilerede skivebremser bidrager disse ændringer til, at den næsten fordoblede motorkraft overføres suverænt til vejbanen.

Volkswagen har opdateret designet

Sammen med den nye elektriske drivlinje har man udviklet et både avantgardistisk og stilfuldt eksteriør- og interiørkoncept til e-Bulli. Designerne har med fingerspitzengefühl moderniseret ikonets ydre med nutidige farver som ”Energetic Orange Metallic” og ”Golden Sand Metallic”. Det er detaljer som de nye runde LED-forlygter med dagskørelys, der udvendigt antyder T1’erens forvandling til en ny tid. Udvendigt på bagenden af e-Bulli sidder der desuden LED-ladeindikatorer, som allerede på afstand viser føreren, hvor meget strøm der er tilbage i litium-ion-batteriet.

Først når man kigger ind gennem ruderne til den ottesæders kabine, vil man se, at nogle ting ikke helt er, som man ville formode i en T1. Designerne fra Volkswagen har integreret mange nye elementer i interiøret, men man er forblevet tro mod originalen. Sæderne har nogle nye detaljer, og de er – ligesom bilens lakering udvendigt – tofarvede.

Den nye gearvælger til den automatiske gearkasse er placeret i en konsol mellem fører- og passagersædet. Og her er start-stop-knappen til elmotoren ligeledes integreret. Den komplette bund i bilen er beklædt med massivt træ i yachtlook, og sammen med de behagelige og lyse læderfarver giver det det eldrevne “rugbrød” et maritimt præg. Dette indtryk forstærkes yderligere af det store panoramafoldetag.

Cockpittet er også blevet forsigtigt opdateret. Det nye speedometer er skabt ud fra det originale, og det integrerede display i to linjer skaber en fin overgang til nutiden. Det digitale display i det ellers analoge speedometer informerer blandt andet føreren om rækkevidden. Lysdioder viser desuden, om parkeringsbremsen fx er trukket, eller om ladestikket er tilsluttet. I midten af speedometret finder man en lille eksklusiv detalje: et stiliseret symbol af “rugbrødet.”

På en tablet, der er integreret i tagkonsollen, vises en lang række andre informationer. Med Volkswagen We Connect kan føreren i e-Bulli via en smartphoneapp eller tablet blive oplyst om den resterende ladetid, den aktuelle rækkevidde, antallet af kørte kilometer og køretider eller strømforbruget inklusive energigenindvinding (rekuperation).

Musikken ombord kommer fra en radio i retrolook – helt i stil med resten af bilen – som dog er udstyret med topmoderne teknik som DAB+, Bluetooth og USB. Radioen er koblet sammen med et ikke synligt lydsystem, herunder en aktiv subwoofer.

Hvis den nye e-Bulli har gjort dig helt elektrisk, kan du få opfyldt din drøm om at køre i en elektrisk T1 hos eClassics i Tyskland. De tilbyder den ombyggede T1’er til priser fra 64.900 euro (i Tyskland) inklusive den nyudviklede for- og bagaksel. Det er så knap en halv million kroner + afgifter til den danske stat, hvis du stadig er hooked på en VW e-Bulli.

 

Kommentarer