Rigtig mange bilfabrikanter har på deres kontorer rundt omkring i Europa sendt de ansatte hjem med computeren under armen for at begrænse spredningen af coronavirus. Produktionen af biler bliver nu også berørt fordi underleverandører simpelthen ikke er i stand til at levere vigtige komponenter. Rigtig mange komponenter kommer fra Kina, hvor der – trods myndighederens forsikringer om, at coronavirus er på retur i det kæmpe land – stadig er lukkede havne. Derudover anslås det, at op mod fire ud af 10 containerskibe ude på havene ikke kan losses i Europa.
De italienske bilfabrikker har efterhånden været uden produktion i flere dage og som en direkte konsekvens af coronakrisen har Opel, DS, Peugeot og Citroën i dag lukket sine fabrikker over hele Europa. Renault og Dacia har lukket sine franske fabrikker, men det ventes, at det kun er et spørgsmål om tid før andre Renault- og Dacia-fabrikker må indstille produktionen. Seneste rygter fra Tyskland går på, at Volkswagen Group er meget tæt på at gøre lignende tiltag, og hvis først Volkswagen lukker ned for produktionen vil det formentlig få BMW, Audi, Mercedes-Benz og Porsche til at gøre det samme.
I værste fald vil synergieffekten være yderst mærkbar i alle faser, hvor de danske underleverandører også påvirkes, når produktionen hos slutkunden står stille.
En rundringning tidligere i dag til 10 bilforhandlere landet over giver i øvrigt et ret godt billede af, hvor grelt det lige nu står til; bilhandlen står bomstille over alt. De bilforhandlere, som har været fremsynet og har store lagre af nye biler, vil ikke lide så meget skade som de mindre forhandlere uden ressourcer til at lagre mængder af nye biler. Hvis coronakrisen varer længe, risikerer mange mindre forhandlere ganske enkelt at gå konkurs, før produktionen ude i Europa igen er normal.