DEL

Gennem fire årtier har Volkswagen Golf været den mest succesfulde bilmodel i Europa og for hver generation er den blevet forfinet og optimeret til at sætte nye standarder. Nu er den nye og 8. generation af Golf klar, og den kan opleves til Golf Dage hos de danske Volkswagen-forhandlere den 14.– 15.marts.

Bag rattet af Golf 8 vil du opleve, at den nye Golf har undergået en digital revolution. Volkswagens designere har nydesignet førerpladsen, digitalisteret instrumenteringen komplet og udstyret den med nye online infotainmentsystemer, der åbner for over-the-air-opdateringer og diverse online-services. Det nye digitale cockpit betyder, at de traditionelle knapper er afløst af berøringsaktiverede betjeningspaneler og sliders.

Se vores video fra præsentationen af den nye Golf i Portugal lige her.

I den nye Golf introducerer VW Car2X kommunikation, Travel Assist, IQ.LIGHT LED-matrix forlygter, forudseende fartpilot og meget mere. Golf 8 har på sikkerhedsfronten fået topkarateren fem stjerner i Euro NCAP’s kollisiontests.

Traditionen tro stiller Golf igen med et omfattende modelprogram, der dækker en bred skare af bilkøberes behov, smag og budget. Golf kommer i 8. generation med en palet af drivlinjer. Blandt nyhederne er der de nye eTSI-benzinmotorer med 48V mildhybridsystem, en 2,0 TDI EVO med twin dosing SCR og senere på året følger to plug-in-hybrid-modeller med 204 og 245 hk, der kan køre op til ca. 60 km kun på strøm.

De velkendte navne for udstyrslinjer – Trendline, Comfortline og Highline – er afløst af henholdsvis Golf, Life og Style, og derudover er den sportslige R-Line nu en selvstændig model, hvor det før var en pakke, der kunne tilkøbes som ekstraudstyr. Alle nye udstyrslinjer har et markant mere omfattende udstyr end de sammenlignelige forgængere.

Udvalgt standardudstyr:

Golf: Digital Cockpit, Multifunktionslæderrat, Composition Media infotainmentsystem med 8,25” touchskærm og opkoblet via online-unit og eSIM-kort, Adaptiv fartpilot, Pre Crash front, Lane Assist, Front Assist med fodgænger og cyklist registrering, Car2X, Kessy Go nøglefri start/stop, LED-forlygter og LED-baglygter, USB-C-porte og 1-zone ”Air Care Climatronic” klimaanlæg.

Golf koster fra 244.995 kr. for en 110 hk 1,0 TSI med sekstrins manuel gearkasse.

Life (ekstra i forhold til Golf): 16” Norfolk alufælge, Navigation Discover Pro infotainmentanlæg med 10” touchskærm, stemmebetjening, DAB+, App-Connect+ og opkoblet via online-unit og eSIM-kort, ”Innovision Cockpit”, udvendig ambientebelysning, 3-zone klimaanlæg, induktiv smartphone opladning, indvendig ambiente-belysning i 10 farver, parkeringssensorer og variabel bagagerumsbund.

Golf Life koster fra 278.996 kr. for en 130 hk 1,5 TSI med sekstrins manuel gearkasse.

Style (ekstra i forhold til Golf Life): kromelementer eksteriør, indvendig ambientebelysning i 30 farver, Travel Assist pakke, Side Assist, køassistent og Emergency Assist), 17” Belmont alufælge, Light Assist, Ergoactive førersæde (14-vejs el-indstillinger, memory og massage), Artvelour betræk, LED Performance-forlygter, LED baglygter med dynamisk sideblink.

Golf Style koster fra 317.995 kr. for en 150 hk 1,5 TSI med sekstrins manuel gearkasse.

R-Line: 17” Valencia alufælge, R-Line eksteriør og interiør, Premium Sport-sæder og rat, mørktonede bageste sideruder og bagrude, Køreprofilindstillinger, sportsundervogn og progressivt styretøj.

R-Line-modeller introduceres senere på året.

Nye 1,5 eTSI mildhybrid-motorer

Golf er den første Volkswagen-model, der tilbydes med de nye eTSI mild-hybrid-motorer. En 48V bæltedrevet starter-generator, et 48V lithium-ion batteri og den nyeste generation af TSI-turbobenzinmotorer (1,5 TSI med 130 og 150 hk) spiller sammen og reducerer brændstofforbruget med op til 10 %. Eksempelvis slukker systemet automatisk motoren, hvis du slipper speederen ved hastigheder på op mod 130 km/t, og et elektrisk boost genstarter motoren smidigt, det øjeblik din fod igen træder på speederen. eTSI-motorerne leverer også en langt mere smidig igangsætning takket være et boost fra det elektriske system. De nye 1,5 eTSI-drivlinjer tilbydes udelukkende i kombination med 7-trins DSG-gear.

1,5 eTSI-motoren med 150 hk kombinerer sportslige præstationer (0-100 km/t: 8,5 sekunder, topfart: 224 km/t) med fornem brændstoføkonomi (op til 16,9 km/l – WLTP) og tilbydes i Golf Style til priser fra 342.995 kr. 1,5 eTSI DSG med 130 hk følger senere på året.

De velkendte 1,5 TSI-motorer uden mildhybrid-system tilbydes udelukkende i kombination med 6-trins manuel gearkasse og fås til priser fra 278.997 kr. for en 130 hk 1,5 TSI Life og fra 317.995 kr. for en 150 hk Style.

2,0 TDI EVO-motor reducerer NOx med 80%

Volkswagen videreudvikler kontinuerligt de raffinerede TDI-dieselmotorerne og nyeste skud på stammen er 2,0 TDI EVO-motoren, der har twin dosing AdBlue. Denne motor er udstyret med to SCR-katalysatorer, der sammen med en tredje katalysator og et partikelfilter sikrer 80% reducering af NOx-emission, hvilket gør det til en af de reneste dieselmotorer i verden. Den nye 2,0 TDI EVO yder 150 hk/360 Nm og fås i kombination med den nye MQ281 sekstrins manuelle gearkasse eller syvtrins DSG-gearkasse. Med DSG-gear accelererer en Golf 2,0 TDI EVO Style fra 0 til 100 km/t på kun 8,8 sek. og når en topfart på 223 km/t, mens den ved blandet kørsel kører op til 22,2 km/l (WLTP). Den nye 2,0 TDI EVO-motor med syvtrins DSG-gear tilbydes i kombination med Style-udstyrsniveau til 352.995 kr.

Priserne for en Golf med dieselmotor starter ved 286.996 kr. for en 115 hk 2,0 TDI med seks manuelle gear og Life-udstyr.

Modelprogrammet for Golf 8 vil blive foldet ud i løbet af 2020, og snart kommer den sportslige Golf GTD, der er udstyret med en stærkere variant af 2,0 TDI EVO-motoren med twin dosing SCR. Der kommer også en Golf GTI 2,0 TSI og en GTE med en 245 hk stærk plug-in-hybrid-motor. Denne trio af GT-modeller tilbyder en ekstraordinær sportslig køreoplevelse kombineret med drivlinje-teknologier, der dækker en bred vifte af kundernes kørselsbehov.

Kommentarer