Ny VW Tiguan på vej

Når den nye Tiguan lander hos din VW-forhandler så bliver det både med dieselmotor, med benzinmotor og som plug-in hybrid. Bilen kommer i øvrigt på en helt ny platform.

Det hele startede i efteråret 2007 med crossoveren Volkswagen Tiguan. Siden er der blevet solgt over 7,4 millioner eksemplarer af bilen på verdensplan. Nu kommer Volkswagen med en ny udgave af Tiguan. Volkswagen har videreudviklet den modulopbyggede tværgående platform til den nye Tiguan. Den nye generation kaldes MQB evo. og takket være den nye platform kan Tiguan udstyres med forskellige drivlinjetyper. Derfor kan du vælge mellem turbodieselmotorer (TDI), turbobenzinmotorer (TSI), mildhybrid-turbobenzinmotorer (eTSI) og plug-in-hybridsystemer (eHybrid). Den elektriske rækkevidde for de nye plug-in-hybriddrivlinjer er i forhold til forgængermodellerne blevet øget til maks. 100 km afhængigt af den specifikke bils udstyr. Derudover vil alle eHybrid-versioner kunne oplades hurtigere med AC-opladning, og som standard vil DC-lynopladning nu for første gang være muligt.

IQ.LIGHT-HD-Matrix-forlygter

Den nye Tiguan er 30 mm længere, men højde, bredde og akselafstand ændrer sig næsten ikke i forhold til forgængeren. Bagagerumsvolumenen i den nye generation af modellen er et bevis på, hvor god pladsudnyttelsen er: Selv om crossoveren kun er en smule længere, så er bagagerumsvolumenen vokset med 33 liter til 648 liter med læs op til højden på bagsæderyglænene. Bilen vil kunne fås med HD-Matrix-lys som ekstraudstyr. Teknologien til IQ.LIGHT-HD-Matrix-forlygterne til den nye Tiguan og den faceliftede Touareg er udviklet sammen. På den måde har det været muligt at introducere en lysteknologi fra luksusklassen i en crossover som Tiguan.

Nyt display- og betjeningskoncept 

Interiøret i Tiguan er nytænkt og har fået et helt nyt design med et nyudviklet cockpit og et nyt infotainmentsystem. En op til 15” stor touchskærm viser vigtige informationer som navigation, musik og klimaregulering på en overskuelig måde, og skærmen kan sættes op med individuelle valg af genvejsfunktioner. Eksklusive materialer, nyudviklede sæder og en effektiv støjdæmpning øger kvalitetsfornemmelsen og komforten. Især med den nye akustikpakke, som dog er ekstraudstyr, er støjniveauet i Tiguan meget lavt. I midterkonsollen er der desuden blevet mere plads til opbevaring. Tiguan vil fremover kun blive tilbudt med automatisk dobbeltkoblingsgearkasse (DSG). På samme måde som i Volkswagens ID.-modeller er gearvælgeren stilk til højre for rattet, der er meget intuitiv at betjene: Den skal drejes fremad til D, når man vil køre fremad, og drejes bagud til R, når man vil køre baglæns, og så skal man trykke på siden af den for at aktivere parkeringsbremsen. Derudover vil alle Tiguan-modeller kunne fås med skiftekontakter bag rattet.

Adaptiv undervogn leverer mere komfort og dynamik

MQB evo leverer fundamentet for en ny generation af den adaptive undervogn DCC: nemlig DCC Pro (ekstraudstyr) med 2-ventil-dæmpere. Derudover er den nye model nu som standard udstyret med en køreprofilvalgsfunktion – et MQB-system, som blev lanceret for første gang i den seneste Golf GTI. Systemet styrer funktionerne i de elektroniske differentialespærrer (XDS) og den tværdynamiske del af de elektronik styrede støddæmpere, hvis bilen er udstyret med DCC Pro. Individuelle bremseindgreb på hvert enkelt hjul og selektive ændringer af støddæmpernes hårdhed skulle give mere komfort og bedre performance ved dynamisk kørsel i sving. Køreegenskaberne vil ligeledes blive mere stabile, adrætte og præcise, lover Volkswagen.

Sæder i luksusklassen

Tiguan vil som ekstraudstyr kunne fås med ergoActive-forsæder. De omfatter blandt andet en pneumatisk 4-vejs-lændestøtteindstilling og ligeledes pneumatisk 10-kammer-trykpunktsmassage i ryglænene – elementer, som man ser som standard i mange kinesiske biler og ellers kun ser i japanske og europæiske modeller fra luksusklassen. Derudover er sæderne i den nye Tiguan udstyret med sædevarme og sædeventilation. Volkswagen kan endnu ikke sige noget om, hvornår den nye Tiguan er i handlen, men et godt bud vil være i begyndelsen af 2024.

Del artikel

Har du også læst?