Det skal være sjovt at køre bil. Det var hovedbudskabet, da den øverste chef hos Toyota, Akio Toyoda, tilbage i 2012 siden kunne præsentere koncernens helt nye, baghjulstrukne sportsvogn, GT86.
Næsten 10 år er gået, og nu er Toyota så klar med arvtageren i skikkelse af den helt nye Toyota GR86 som kun er i produktion i to år. Navnet er ændret, eftersom Toyotas motorsportsafdeling, Gazoo Racing, har haft den ledende rolle i udviklingen af den nye sportsvogn. GR86 skriver sig dermed ind som den tredje i rækken af nye GR-modeller fra Toyota, der tidligere har lanceret både GR Supra og GR Yaris.
GR86 bygger videre på flere af de elementer, der kendetegner GT86. Frontplaceret, fire cylindrede boxermotor, baghjulstræk og et ultra lavt tyngdepunkt udgør pakken, der samlet set endda er blevet godt 20 kg lettere end den i forvejen vægtoptimerede GT86. Det skyldes blandt andet øget brug af både højstyrkestål og aluminium i synlige såvel som mere gemte dele. Et af de synlige områder, hvor aluminium har erstattet stål. er taget, hvilket alene sikrer en vægtbesparelse på små to kilo og reduktion af tyngdepunktet på beskedne 1,1 mm.
Toyota har udstyret GR86 med en helt ny og mere kraftfuld 2.4-liters, firecylindret boxermotor med 234 hestekræfter. Det er 34 hestekræfter mere end den tidligere 2.0-liters boxermotor i GT86. Men der hvor man, ifølge Toyota selv, virkelig mærker forskellen, er i den nye motors maksimale drejningsmoment, der er øget fra 205 til 250 Nm, og som allerede opnås fra 3.700 omdrejninger til forskel fra tidligere, hvor man skulle op på 6.600 omdrejninger for at nå de dengang maksimale 205 Nm.
Samtidig er accellerationskurven gjort mere lineær, og alt dette gør, at man får en markant kraftigere acceleration, der nu sender GR86 fra 0 til 100 km/t. på blot 6,3 sekunder i udgaven med seks manuelle gear mod tidligere 7,5 sekunder. Det er også muligt at få GR86 med 6-trins automatgear. Her lyder accellerationen fra 0 til 100 km/t. på 6,9 sekunder.
Går igen fra GT86
Et af de afgørende kendetegn ved den gamle GT86 var nogle ret fede køreegenskaber, og her er Toyota på ingen måde gået på kompromis med GR86, der bevæger sig helt, som føreren ønsker det. For at sikre at motorens ekstra kræfter også leder til endnu bedre dynamiske egenskaber, har Toyota-ingeniørerne benyttet højstyrkestål i karosseriet. Det har gjort karosseriet 50 procent stivere og været med til at reducere vægten yderligere.
GR86 arver hjulophænget fra GT86 med MacPherson stivere fortil og double wishbone bagtil – alt sammen særligt tunet til at kunne levere endnu bedre køreegenskaber. Et Torsen-differentiale med begrænset spær bidrager til et betryggende vejgreb i sving. Støddæmpning og fjederegenskaberne er blevet optimeret for at få bilen til at opføre sig forudsigeligt for føreren.
Styretøjet er justeret en smule, så man nu kun behøver at dreje rattet 2,5 omgange fra den ene yderposition til den anden, hvilket gør bilen mere manøvredygtig.
Designet på den helt nye GR86 er en videreudvikling af det stramme, lave ydre designudtryk fra GT86, der udtrykker dens klassiske frontmotor/baghjulstræk setup og benytter forskellige historiske designmæssige referencer fra nogle af Toyotas største sportsvogne gennem tiden som for eksempel 2000GT og AE86 Corolla.
Lavere tyngdepunkt
Dimensionerne på GR86 er næsten de samme som på GT86. Dog er højden reduceret 10 mm til 1.310 mm, mens der er lagt 5 mm til akselafstanden, som nu måler 2.575 mm. Det lavere tyngdepunkt er naturligvis centralt for bilens dynamiske egenskaber og for køreoplevelsen og understøttes af, at førerens hoftepunkt er sænket 5 mm.
Nye LED-forlygter med et L-formet signaturlys som på GR Supra pryder fortil, hvor også et nyt frontgitter med et eksklusivt GR-netmønster med G-motiv binder modellen endnu tættere sammen med Toyotas motorsportsafdeling.
Eksperterne hos Toyota Gazoo Racing har tilført GR86 en række aerodynamiske detaljer herunder en frontluftdæmning og fuldt fungerende luftkanaler, der er placeret bag de forreste hjulkasser for at styre luftstrømmen og reducere turbulens omkring dækkene. Nye, sorte sidespejle har fået et buet design for øget aerodynamisk effektivitet, mens særlige finner er tilføjet til de bageste hjulkasser, ligesom aerofinner på den nederste bagkofanger hjælper med at kontrollere luftstrømmen over og væk fra bilens karrosseri til glæde for bilens stabilitet.
GR86 kan fås enten med 17” alufælge med Michelin Primary HP-dæk, som også er kendt fra hybridbilen Prius, eller med 18” sortfarvede fælge med Michelin Pilot Sport 4 dæk, der giver et endnu fastere vejgreb.
Førerfokuseret kabine
I kabinen er alle knapper og informationer rettet mod føreren, så de let kan betjenes og aflæses under kørslen. Man skal også sidde godt og sikkert bag rattet, hvilket Alcantara sportssæderne med ekstra sidestøtte sørger for.
Bagsæderne kan let lægges ned med et håndtag i kabinen eller i bagagerummet. Så er der altså med et snuptag nok plads til, at man kan have fire ekstra hjul med – ideelt for dig, der benytter din GR86 til track day.
I midten af instrumentpanelet sidder en 8” stor touch skærm, hvis indbyggede multimediesystem er blevet opgraderet, reagerer hurtigt på brugerens kommandoer og nu også byder på Apple CarPlay og Android Auto som standard.
Direkte foran føreren viser et 7” multiinformationsdisplay i farver forskellige relevante køreinformationer som for eksempel omdrejninger, hastighed, det valgte gear, olie- og vandtemperatur, G-kræfter samt tidtagning, der kan startes, stoppes og nulstilles på en knap på rattet, hvilket alt sammen giver føreren mulighed for hele tiden at følge bilens aktuelle status og derigennem optimere kørslen.
GR86 introduceres på det danske marked til sommer 2022 – og priserne offentliggøres ligeledes i det nye år.