DEL

Dacia Jogger er navnet på den nyeste familiebil fra Dacia. Du kan se vores video fra den statiske præsentation af Jogger lige her. Med en længde på 4.55 meter er det den længste Dacia i modelrækken – en ægte familiebil med plads til syv voksne. Og nu er de danske priser og udstyr på plads.
Priserne begynder ved 179.990 kr. for en fempersoners version med 110 hk benzinmotor.
Men endnu mere interessant er det, at du for blot 184.990 kroner får en ægte syvsæders familiebil.
Billigste version hedder Essential, og har som standard LED for- og baglys, media control system og naturligvis en sikkerhedspakke bestående af blandt andet seks airbags og emergency break assist.

Topvariant til 215.000 kroner

Ønsker du mere udstyr hedder næste version Comfort, der koster 15.000 kroner mere. Det vil sige en startpris på 194.990 kroner. Her er aircondition, elspejle, cruise control, parkeringssensorer og 8 tommer touchskærm standard. Højeste udstyrsversion hedder Extreme – der er at sidestille med den nuværende Stepway. Det vil sige, et noget mere råt look og med blandt andet 16 tommer alufælge, automatisk klimaanlæg, bakkamera og håndfrit nøglekort. Her er prisen 209.990 kroner. Altså igen et logisk skridt på 15.000 kroner. Og igen her – ønskes der syv sæder – så er det plus 5000 kroner.

God plads til syv

Dacia Jogger er som tidligere nævnt 4.55 meter lang med en akselafstand på hele 2.9 meter og en frihøjde på 200 mm. Det betyder, at bilen nemt rummer op til syv personer. De to bagerste sæder er individuelle og kan foldes ned eller tages helt ud. Gør du det har du plads til 708 liter bagage. Folder du også anden sæderække ned, har du plads til intet mindre end 1.819 liter bagage.
Da Jogger jo er en rigtig familiebil, skal der jo også være en masse fralægningsplads – og det er der. Hele 24 liter i kabinen, der også rummer op til seks kopholdere.
Har du brug for at transportere ting på taget, fås Jogger med den smarte tagræling, der enkelt kan transformeres til tagbøjler, som klarer 80 kilo vægt.

Udmærket førerplads

Bag rattet ser du en førerplads som du måske kender det fra den nye Dacia Sandero.
Det betyder, at den har den nyeste og mest sikre konstruktion og som standard har seks airbags samt en lang række aktive sikkerhedssystemer.
Sæderne er naturligvis af en helt ny konstruktion, der yder langt bedre støtte end tidligere med væsentlig bedre ergonomi. Førersædet er højdejusterbart, og rattet kan både justeres i dybden og i højden, så du kan finde den optimale kørestilling.
I Jogger har du tre forskellige muligheder, når det handler om multimediesystemer.
Indgangsmuligheden er Media Control som helt fra den laveste udstyrsvariant, tillader at styre radio/streaming, navigation og telefonen fra din egen mobiltelefon, der monteres ved instrumentbordet. Går du op i udstyrsniveau, så er der to systemer, der benytter en integreret skærm, Media Nav og Media Display. Begge har navigation og Android Auto og Apple CarPlay som standard.

Optimal sikkerhed

Takket være CMF platformen som Jogger er bygget på er den aktive og den passive sikkerhed i top. Seks airbags er standard ligesom en lang række aktive sikkerhedssystemer. Blandt andet er der Emergency Breake Assist, der fungerer via en radar foran, der hele tiden måler afstanden til den forankørende. Dette system er aktivt mellem 7- 170 km/t ved kørende køretøjer og fungerer mellem 7-80 km/t for køretøjer, der holder stille. Desuden er der blind vinkel assistent som er aktiv mellem 30-140 km/t.

Hybrid på vej

Motormæssigt har vi i Danmark mulighed for en 110 hk benzinmotor. Den har en seks trins manuel gearkasse og et moment på 200 Nm. Et års tid efter lanceringen suppleres denne motor med den første hybrid i Dacias historie. Nemlig en 1.6 liters 140 hk hybrid. Jogger kan i øvrigt trække 1200 kilo på krogen. Dacia Jogger kan ses og købes hos de danske Dacia forhandlere fra februar og kan allerede nu bestilles.

DEL
Forrige artikelMazda2 Hybrid på vej 
Næste artikelNy Toyota GR86 præsenteret 
Kim er Biltesterens ansigt udadtil. Han har beskæftiget sig med test af biler siden 2006. Først på et større regionalt dagblad, senere på diverse trykte magasiner. Siden januar 2016 har Kim været manden bag Biltesteren, som efterhånden er vokset til at være Danmarks næststørste onlinemedie om nye biler.