DEL

C-Klassen er historisk blandt de mest populære modeller fra Mercedes-Benz, og særligt det danske firmabilsegment har i årevis haft et godt øje til bilen, som siden 2014 er solgt i flere end 20.000 eksemplarer i Danmark. Alene sidste år kom der nummerplader på næsten 2.500 nye C-Klasser her i landet. Nu er den helt nye C-Klasse klar til at løfte arven, og det sker blandt andet med et endnu højere niveau af standardudstyr og et nyt motorprogram.

Masser af udstyr og ny teknologi

Foruden detaljer som LED High Performance forlygter, 9-trins automatgear og trådløs nøglefunktion er også tyverialarm, trådløs opladning af smartphone og det komplet digitale cockpit med fingeraftrykssensor nu standardudstyr, ligesom det intelligente infotainmentsystem MBUX forstår dansk tale – nøjagtig som i S-Klassen.

Men også i motorrummet er der nyt, for uanset om valget falder på benzin- eller dieselmotor, sikrer 48 volts mildhybridsystemet ISG med integreret startergenerator ekstra power og endnu lavere forbrug. Systemet er nemlig både i stand til at ‘coaste’ med motoren slukket og til at booste forbrændingsmotoren med genanvendt bremseenergi.

De nye dieselmotorer i C 220 d og C 300 d er desuden udstyret med stort NOx-filter, nyt partikelfilter samt to SCR-katalysatorer, der tilsammen sikrer endnu renere udstødning og minimal partikeludledning.

Ingen fuldelektrisk C-Klasse

For at få det samlede CO2-tal ned, gør Mercedes-Benz alt, hvad de kan for at få os alle sammen til at føle, at elektrificering er det eneste rigtige. Derfor kan det virke underligt, at der ingen planer er om at lancere en fuldelektrisk C-Klasse. Den fås dog med fjerde generation plug-in hybrid-teknologi og endda enten med plug-in diesel og plug-in benzin. Det betyder blandt andet høj ydelse, lavt forbrug og en officiel rækkevidde på op til 100 kilometer på en enkelt opladning. En batteripakke på hele 25,4 kWh sikrer den lange rækkevidde, og takket være det integrerede kølesystem er det samtidig muligt at lade batteriet helt op på omkring 30 minutter med en 60 kW DC-lader. Det er desuden muligt at lade batteriet med en effekt på op til 11 kW med wallbox eller offentlig AC-ladestander, og dermed er det i praksis muligt at klare endnu flere og endnu længere ture på strøm.
Er du en af dem, der håber på, at den nye C-Klasse kommer med brølende motorlyd med mange cylindre, så bliver du skuffet. Fremover er der fire cylindre på menuen – und nichts weiter! Seks og otte cylindre er nu noget, der hører fortiden til når vi taler C-Klasse. Desværre.

Medstyrende bagaksel

Selvregulerende luftaffjedring på bagakslen er nu standard på C-Klassen, og så er det desuden blevet muligt at tilvælge medstyrende bagaksel, som er en helt ny funktion i C-Klassen. Ved hastigheder op til 60 km/t drejer baghjulene modsat forhjulene for større manøvredygtighed ved sving og parkering, mens baghjulene omvendt styrer samme vej som forhjulene ved hastigheder over 60 km/t for mærkbart bedre stabilitet, sikkerhed og kørekomfort ved høje hastigheder. Med bagakselstyring reduceres vendediameteren i øvrigt med mere end 40 centimeter.

Mere plads til bagage

Både sedan- og stationcarversionen byder på mellem 40 og 45 liter ekstra bagagerumsplads, og til trods for en batteripakke, som er vokset markant, byder plug-in hybriderne nu på et helt plant bagagerum.Den ekstra kabineplads gør både gavn på forsædet og ved bagsædet. Således er der nu 22 mm ekstra albuerum ved forsæderne og 15 mm mere ved bagsæderne sammenlignet med den udgåede C-Klasse. På bagsædet er der blevet 11 mm højere til loftet i C-Klasse stationcar og 13 mm mere i C-Klasse sedan – og så er her nu hele 35 mm mere benplads.

Beskatning fra 430.000 kr.

Kontantpriserne for den ny C-Klasse begynder ved 519.900 kr. for C 200 sedan med benzinmotor og C 220 d sedan med dieselmotor, mens skattegrundlaget starter ved 430.000 kr. Merprisen for stationcar er 15.000 kr. Priserne for privatleasing begynder ved 4.995 kr./md. med 35.000 kr. i førstegangsydelse for C 200 sedan, mens C 200 stationcar fås fra 5.195 kr./md. med 35.000 kr. i førstegangsydelse.

Den ny C-Klasse kan opleves og prøvekøres hos Mercedes-Benz-forhandlere i hele landet fra fredag den 25. juni.

DEL
Forrige artikelNyt logo til Dacia
Næste artikelAudi afliver forbrændingsmotoren
Kim er Biltesterens ansigt udadtil. Han har beskæftiget sig med test af biler siden 2006. Først på et større regionalt dagblad, senere på diverse trykte magasiner. Siden januar 2016 har Kim været manden bag Biltesteren, som efterhånden er vokset til at være Danmarks næststørste onlinemedie om nye biler.