DEL

Produktionen af Audis sidste helt nyudviklede model med forbrændingsmotor starter om bare fire år. Og fra 2026 lancerer tyskerne kun nye modeller på det globale marked, der drives udelukkende af elektricitet. Som en del af sin strategiske tilpasning sætter Audi fut under overgangen til det, der med et fint ord kaldes e-mobilitet. Audi vil gradvis afvikle produktionen af forbrændingsmotorer frem mod 2033 og sigter samtidig mod at opnå netto-CO2-neutralitet senest i 2050.

– Jeg tror ikke på succes gennem forbud. Jeg tror på succes gennem teknologi og innovation. Sådan siger Audis topchef Markus Duesmann mens han slår fast, at forbrændingsmotorens dage nok er ved at være talte.

– Den nøjagtige timing af forbrændingsmotorens ophør hos Audi vil i sidste ende blive bestemt af kunder og lovgivning. Audi forventer at se fortsat efterspørgsel i Kina efter 2033, hvorfor der muligvis vil være en forsyning af biler med forbrændingsmotorer, der produceres lokalt. Samtidig udvider Audi sit udvalg af fuldt elektriske modeller betydeligt. Med de nye e-tron GT, RS e-tron GT, Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron modeller lancerer Audi allerede flere elbiler end modeller med forbrændingsmotorer i år.

I 2025 sigter tyskerne mod at udbyde mere end 20 fuldt elektriske modeller. -Med denne køreplan skaber vi den nødvendige klarhed til at foretage en afgørende og kraftfuld overgang til den elektriske tidsalder. Vi sender signalet om, at Audi er klar, siger Markus Duesmann.

Udvidelsen af en bred opladningsinfrastruktur og vedvarende energikilder er også afgørende for opstarten af e-mobilitet og dens accept i samfundet. Audi er aktivt involveret i begge områder.