DEL

Succes er vel den helt rigtige beskrivelse for Nissan Qashqai, der har toppet salgslisterne ikke bare her i Danmark, men i store dele af Europa gennem næsten 15 år. Snart kommer den 3. generation på gaden her i Europa, og at dømme ud fra billederne af den nye Qashqai så skulle man næsten tro, at designerne var tyskere, for den nye ligner forgængeren ret meget. Selvfølgelig er der sket ændringer, men du skal være kender af Qashqai for at kunne se forskel på det ydre lige med det samme.

Nissan har nemlig valgt at bruge al krudtet inde i kabinen og i motoriseringen. For det første, bliver den nye Qashqai den første bil fra alliancen med Dacia, Renault og Lada til at anvende en helt ny platform kaldet CMF-C. Den giver en forbedret stivhed i karrosseriet uden at gå på kompromis med affjedringen. Det giver en øget respons fra føreren sammen med en mere stabil kørsel på ujævne veje. Ifølge en pressemeddelelse fra Nissan er den nye Qashqai lidt større end forgængeren. Den er mere avanceret, mere sikker og fyldt med nyt udstyr.

2. generation Qashqai har et efterhånden forældet interiør, hvilket Nissan formentlig godt har været klar over, så kabinen i den nye er en opgradering af den store slags. Materialekvaliteten er steppet op, og selvfølgelig har japanerne også puttet et nyt infotainmentsystem i 3. generation Qashqai. Den får desuden fulddigital instrumentering og et kæmpe head-up-display vist direkte i forruden.
Den nye Qashqai fås med adaptive LED-forlygter, masser af sikkerhedsudstyr som ProPilot-køreassistance, hvor blind vinkel-systemet samarbejder med den adaptive fartpilot, der nu også tager højde for eksempelvis rundkørsler og sving, så farten automatisk sænkes.

Alle motorer i Qashqai har nu en form for elektrificering og samtidig skrottes dieselmotoren i den nye Qashqai. Den nuværende1,3-liters benzinmotor får en kraftig opgradering, og den fås fremover med enten 140 hk eller 158 hk mild-hybrid-teknologi som vi kender det fra flere andre mærker, hvor et lille batteri giver lidt hjælp til drejningsmomentet, stop/start og kørsel i frigear (kun CVT), hvilket forbedrer brændstofsøkonomien en smule og samtidig begrænser udledningen af CO2 med minus 4 gram pr. km. Firehjulstræk er en mulighed på varianten med 158 hk og automatgear.

Den nye Qashqai kommer desuden i noget Nissan kalder for en e-power version. Her drives bilen primært af en elmotor med en effekt på hvad der svarer til 190 hk. Elmotoren drives af et batteri, der får kræfterne fra en 1,5 liters benzinmotor med 150 hk. Her fungerer benzinmotoren som en slags generator, der producerer strøm til batteriet og dermed sikrer elmotorens fremdrift. Nissan fortæller, at det altid vil være elmotoren, som driver bilen fremad, og dermed kan benzinmotoren altid køre med optimale omdrejninger.
Nissan lover, at Qashqai med e-power både er brændstofsøkonomisk og har lav udledning af emission. Den vil samtidig være sporty med en hurtig accelleration og høj effekt.

3. generation af Nissan Qashqai kommer ud til de danske Nissan-forhandlere engang til sommer.