DEL

Lige for tiden forhandler politikerne på Christiansborg om en omlægning af vores bilafgifter. Det er ingen hemmelighed, at S-regeringen gerne vil have flere såkaldt grønne biler på vejene, og set i dét lys kan det virke lidt tosset, at selvsamme regering for nylig meldte ud, at afgiften på for eksempel plug-in hybridbiler sættes gevaldigt op.

Nye Borgerliges skattepolitiske ordfører, Lars Boje Mathiesen, har med baggrund i ovenstående spurgt skatteminister Morten Bødskov (S), hvor store de reelle omkostninger for samfundet egentlig er når vi taler bilkørsel. Det er altså alt sådan noget som co2-udledning, trængsel og slitage på vejene, miljøbelastningen, støj, ulykker og lignende.

Skatteminister: Afgiften bør sættes ned

Nu er der kommet svar fra ministeren som siger, at hvis omkostningen skal svare til det optimale niveau rent samfundsøkonomisk, så bør afgiften sættes ned med intet mindre end 78 procent, erfarer Børsen.

Sagt på godt dansk så bør registreringsafgiften, når man gør det op over de 15 års forventede levetid for helt almindelige brændstofdrevne biler, sænkes fra et snit på 97.500 kroner til blot 21.000 kroner.

Afgift skal ned med 78 procent

Det hele forudsætter, ifølge Børsen, at bilisten – vi kalder ham her for Jakob med k –  kører 16.000 km årligt i de 15 år man regner med, at bilen er rullende på vejene. Jakob med k vil hvert år koste samfundet 8.100 kroner hvis han kører i en diesel- eller benzinbil og 6.100 kroner, hvis han er hoppet over i en elbil.

Hvis vi starter med brændstofbilerne og fordeler registreringsafgiften på 97.500 kroner over de 15 år, svarer det til 6.500 kroner om året, Jakob med k skal betale. Men det er jo langt fra nok for systemet, for der skal derudover også betales yderligere 6.700 kroner hvert eneste år i løbende afgifter. Det er sådan noget som afgift på brændstof, afgift på forsikring, ejerafgift, og flere andre ting.

Sat på spidsen betaler Jakob med k 13.200 kroner om året i afgifter, men reelt set slider han kun på vejene for 8.100 kroner. Så Jakob med k betaler altså 5.100 kroner for meget hvert eneste år i afgifter i forhold til de eksterne omkostninger. Det svarer til en ekstraregning på 76.500 kroner, og trækker vi det fra de 97.000 kroner havner vi på en optimal, og langt mere spiselig, registreringsafgift på 21.000 kroner.

Elbiler betaler 15.000 kroner for lidt

Kører Jakob med k derimod i en elbil så er regnestykket lidt anderledes, for lige nu betaler han jo næsten ingen registreringsafgifter – hvis altså hans elbil koster under 400.000 kroner.

I gennemsnit betaler ejeren af en elbil sølle 200 kroner årligt i registreringsafgift. Det er 3.000 kroner over de 15 år. Derudover betaler Jakob med k så yderligere 4.900 kroner i løbende, årlige afgifter som for eksempel ejerafgift, afgift på forsikring og selvfølgelig elafgift.

Den samlede afgiftsregning lyder således på 5.100 kroner årligt. Men med et slid på vejene for 6.100 kroner hvert eneste år, mangler Jakob med k altså at betale 1.000 kroner årligt – eller 15.000 kr. over hele bilens levetid – for at afgiften passer rent samfundsøkonomisk.

Ifølge Børsen matcher Skatteministeriets nye beregninger fint de resultater, som de økonomiske vismænd fremlagde for to år siden. Sidste år bekendtgjorde selvsamme ministerium da også at vores registreringsafgift er høj set ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv som så igen har høje samfundsøkonomiske omkostninger.