Den årlige ejerafgift på elbiler skal hæves og kan så til gengæld finansiere, at afgifter på køb af nye elbiler holdes nede.
I dag betaler alle elbilejere 740 kroner i årlig ejerafgift, uanset hvor energieffektiv bilen er. Til sammenligning betaler ejere af en benzin- eller dieselbil mellem 740 kroner og 18.200 kroner alt efter bilens energieffektivitet. Når fokus er på at køre så grønt som muligt, giver det ingen mening, at ejerafgiften på elbiler ikke også differentieres efter bilens energieffektivitet.
– Det er uholdbart, at ejerafgiften er ens for små og store elbiler, hvor der er stor forskel på, hvor mange kilometer der køres pr. kilowatt. Energieffektivitet har stor betydning for, hvor grøn kørslen er, og en elbil er ikke bare en elbil, siger administrerende direktør i De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.
Fastfryses indtil 2030
Den nuværende afgiftsmodel lægger op til, at registreringsafgiften på elbiler kommer til at stige betydeligt fra 2026. Det vil sætte en bremseklods i elbilsalget og dermed bremse den grønne omstilling af persontransporten. Det vil vanskeliggøre målet om mindst 775.000 eldrevne biler på vejene i 2030.
En stigning i den årlige ejerafgift vil øge provenuet i statskassen og dermed kunne finansiere, at registreringsafgiften på nye elbiler holdes nede. Og en stigning i den årlige ejerafgift vil ikke medføre samme opbremsning i salget af elbiler, som en stigning i registreringsafgiften.
De Danske Bilimportører mener, at politikerne i god tid bør give et signal om, at afgiften holdes nede, så forbrugerne fortsat kan få gavn af lave afgifter på de såkaldt grønne elbiler.