DEL

E-Klassen er den mest solgte Mercedes-model siden 1946. Faktisk er den solgt i mere end 14 millioner eksemplarer, og for at sætte en endnu federe streg under, hvor vigtig E-Klassen er for Mercedes-Benz så er køberen af E-Klassen blandt de mest loyale bilkøbere på markedet. Således køber mere end otte ud af 10 en ny E-Klasse når den gamle ikke kan længere. 

Den nuværende model så dagens lys i 2016 som 10. generation, og nu er det så til til et midtvejsfacelift. Inden sommerferien står bilen klar hos de danske forhandlere, og når du ser den, er du ikke i tvivl om, at det er den nye E-Klasse du står og betragter. Den skiller sig nemlig markant ud i forhold til den nuværende model. Især fronten har fået nogle ændringer, hvor en ny lygtestruktur og en ny grill sender tankerne hen i retning af den firedørs coupé, CLS.

I motorrummet finder vi den største tekniske ændring, hvor faceliftet byder på en ny firecylindret benzinmotor med både turbo og el-kompresser og 48 volts mild hybrid system. Motoren yder 200 hk fra benzinmotoren, og 15 hk fra el-motoren, som hjælper lidt til ved stop/start-systemet og giver en mere smidig igangsætning. Derudover er det for første gang muligt at bestille en sekscylindret mild hybrid benziner, hvor cylindrene ligger på række. Ellers fortsætter de almindelige fire- og sekscylindrede benzin- og dieselmotorer ufortrødent i mere miljøvenlige udgaver i den faceliftede E-Klasse.

Inde i kabinen har E-Klassen fået et nyt og mindre rat med to dobbelte tværgående eger, som byder på endnu flere kontakter og touch betjening på rattet. Du kan vælge enten at få rattet i læder,  i kombinationen læder/træ eller som et decideret sportsrat med krom og læder. Derudover er infotainmentsystemet opdateret, og det smarte MBUX-system, som giver mulighed for at give talekommandoer, er også blevet bedre. Bilens sikkerhedssystemer har fået en opdatering – herunder blindvinkel-assistenten, den adaptive fartpilot og den aktive bremseassistent som heldigvis stadig kan deaktiveres med et enkelt tryk på en knap, hvis du foretrækker selv at køre din E-Klasse 100 procent.

Kommentarer