DEL

Det er ikke mange dage siden, at Land Rover og Jaguar meddelte, at man om få år skrotter forbrændingsmotoren, men alligevel vælger briterne nu at lancere en 8-cylindret Land Rover Defender med 525 hk og svimlende 625 Nm.
Den kompressorladede 5,0-liters V8-benzinmotor er ikke den eneste introduktion. Der er også en ny XS-udgave, nye eksteriørdesignpakker, der giver større personaliseringspotentiale og mulighed for en en større 11,4” infotainment touchskærm og specialudviklet affjedring og gearkassetuning for at skabe den hurtigste og mest dynamiske Defender nogensinde.

Den eksklusive topvariant som Land Rover kalder Carpathian repræsenterer det ultimative udtryk for Defenders design, ydelse og egenskaber, mens en ny XS-udgave erstatter den tidligere First Edition.

Ny Defender V8

Den nye V8’er fås med både 90 og 110 karrosseridesign, og med bedre affjedring og gearkassejustering, inklusive skræddersyede fjeder- og dæmperrater og et nyt elektronisk aktivt differentiale på bagakslen, skulle den levere mere smidige køreegenskaber med forbedret karrosserikontrol – alt sammen ledsaget af et brølende V8-lydspor.

Defender V8 90 accelererer fra 0-100 km/t på 5,2 sekunder med en tophastighed på 240 km/t og har et brændstofforbrug på op til 6,75 km/l med CO2-udledning fra 335 g/km.
Ekstraordinære offroad-egenskaber er et af Defenders kendetegn, og V8 tilføjer et nyt lag af førerappel med introduktionen af en ny Dynamic-program i Terrain Response-systemet – kun tilgængelig på Defender-modeller med V8-motor. Den hjælper føreren med at udnytte den mere dynamiske karakter og afbalancere køreegenskaberne i modellen med 525 hk på asfalt og løse overflader.

Større diameter og solide styrtbøjler hjælper med at reducere karrosseriets krængning i ekstreme sving, mens det elektroniske aktive differentiale på bagakslen præsenterer en Yaw Controller, der giver mulighed for præcis styring af Defender V8’s kurveindstilling, når den når og overstiger grænsen for vejgreb.
Land Rover Defender V8 er umiddelbart genkendelig med blandt andet skræddersyede eksteriøremblemer, firedobbelt udstødning med markante afgangsrør og store 22 “alufælge. Defender V8 genkendes desuden på xenon-blå bremsekalibre og 20 “bremseskiver.

Bilen kommer i tre forskellige farver – Carpathian Grey, Yulong White og Santorini Black – Carpathian Grey og Yulong White med kontrasttag i Narvik Black. Eksteriørdetaljer i Shadow Atlas fuldender den nye Defender V8’s udvendige finish.

Indvendigt er Defender V8 udstyret med sæder, der er betrukket med Ebony Windsor-læder med Miko-ruskind og Robustec-detaljer, og modellerne er hver især udstyret med et særligt Ebony-tag, mens Defenders fritlagte tværbjælker har en speciel Satin Black-finish. Rattet med fire eger fremhæves af en Alcantara-kant og taktile skiftepaler i satinkrom, som kun fås på V8-modellerne. Læderet dækker airbaghuset og gearstangen, mens belyste indstigningslister er forsynet med en V8-inskription.

Defender V8 Carpathian Edition

Topvarianten, Defender V8 Carpathian Edition, er det ultimative udtryk for performance, holdbarhed og design. Den fås kun i Carpathian Grey og er kendetegnet ved et kontrasttag, en kølerhjelm og – for første gang på den nye Defender – en bagklap i Narvik Black. Yderligere visuelle højdepunkter omfatter skræddersyede V8 Carpathian Edition-emblemer, trækkrog i Satin Black og markante xenon-blå bremsekalibre.
Udvendig er den udstyret med Land Rovers Satin Protection-film. Den genanvendelige PU-baserede film påføres udvendigt på karosseriet og giver firehjulstrækkeren en moderne halvmat finish, der også beskytter mod alt fra ridser på parkeringspladsen til skrammer i terrænet.

Defender XS Edition

Den nye XS Edition erstatter den nuværende First Edition. Den er et niveau højere end SE-modellerne og fås med både 90 og 110 karrosseridesign.

XS-udgaven er kendetegnet ved dens skræddersyede karrosserifarvede beklædning nederst og lave hjulkasser samt 20” Diamond Turned alufælge med kontrastdetaljer i Satin Grey. Du kan vælge mellem fire eksteriørfarver: Silicon Silver, Hakuba Silver, Gondwana Stone og Santorini Black.

I kabinen er XS Editions 12-vejs elektriske sæder med varme og hukommelse udført i nopret læder, mens tværbjælkerne i bilen har en børstet Light Grey pulverlakering. Oplyste indstigningslister i metal fuldender interiøret.

Omfattende standardspecifikationer omfatter elektronisk luftaffjedring, Adaptive Dynamics og Configurable Terrain Response. Derudover er XS Edition udstyret med Matrix LED-forlygter med signaturkørelys, ClearSight Rear View-teknologi og et infotainmentsystem med Meridian-lydsystem med 10 højttalere.

XS Edition fås med som P400 benzin, P400e elektrisk plug-in hybridbil (PHEV) og D250 mild hybrid (MHEV) diesel.
Den danske importør oplyser, at modellerne lanceres senere på året. Det er endnu ikke klarlagt, om Defender V8 kommer til Danmark.

DEL
Forrige artikelHer er den nye Mercedes C-Klasse
Næste artikelPeugeot skifter logo
Kim er Biltesterens ansigt udadtil. Han har beskæftiget sig med test af biler siden 2006. Først på et større regionalt dagblad, senere på diverse trykte magasiner. Siden januar 2016 har Kim været manden bag Biltesteren, som efterhånden er vokset til at være Danmarks næststørste onlinemedie om nye biler.