DEL

Flere tusind frustrerede ejere af den ellers så populære Ford Kuga plug-in hybrid går stadig og venter på godt nyt. Bilen, som er Danmarks mest solgte plug-in hybrid, har en konstruktionsfejl, der i værste fald kan antænde andre dele i motoren. Derfor må ejerne indtil videre kun køre i den såkaldte ’Auto-EV’-indstilling.

Af 2 omgange har Kuga PHEV været tilbagekaldt, da Ford altså endnu ikke har fundet en løsning på det store problem. Hos Ford Danmark understreger firmaets administrerende direktør Frank Skjærbæk Pedersen overfor Biltesteren.dk, at sikkerheden er højeste prioritet, og at man gør alt, hvad man kan for at finde en løsning på problemet. 

– Vi har sammensat flere hold på tværs af vores organisation verden over. Som det ser ud lige nu, kan det tage længere tid at finde en løsning, end vi havde regnet med. Selvom vi for nuværende ikke kan give en præcis tidshorisont, kan det desværre tage måneder frem for uger, siger Frank Skjærbæk Pedersen i en kommentar. 

Ud over at ejerne ikke kan lade hybridbatteriet, og dermed udnytte Ford Kugas mulighed for at køre på strøm, er der også en del kommende Kuga-ejere, der har købt en bil, men endnu ikke fået den leveret. Siden den første tilbagekaldelse i august har Ford nemlig sat alle leveringer i bero. Dengang sagde Ford, at køberne ville få deres biler leveret, når fejlen var udbedret, men da fejlen endnu ikke er fikset, har mange købere nu ventet adskillige uger på deres nye bil.

Ford har som et plaster på Kuga-såret udvidet garantien på de berørte biler til 5 år, ligesom ejerne har modtaget et gavekort til brændstof til en værdi af 3.700 kroner. Ejere af Kuga plug-in hybrid, der abonnerer på opladning via Clever, har derudover, indtil videre, fået deres abonnement sat i bero.

Tilbagekaldelsen af Ford Kuga PHEV omfatter 4.362 biler. Til dato er der er solgt 7.900 styk herhjemme.