Bilproducenter med Europa for øje har mere end travlt med at leve op til de strenge miljøkrav fra EU, og nu er Toyota klar med endnu et bud på, hvordan den samlede CO2-mængde kan få et ordentligt nøk nedad. Inden 2025 vil Toyota således have introduceret hele 15 nye elbiler – heriblandt syv dedikerede elbiler under et helt nyt Toyota brand kaldet bZ som er en forkortelse af ”beyond Zero”, som på dansk kan oversættes til ”ud over nul” fordi Toyota vil gå endnu længere i klimaets tjeneste.
Tæt partnerskab med Subaru
Helt i tidens ånd er den kommende, nye elbil en crossover som får navnet Toyota bZ4X Concept.
Bilen er udviklet i tæt samarbejde med Subaru og har taget udgangspunkt i de to virksomheders særlige evner og erfaringer. Ifølge en pressemeddelelse fra Toyota bliver bZ4X mere end blot et fuldt elektrisk transportmiddel. Den byder også på komfort og masser af plads, så folk kan nyde tiden sammen, mens de er på farten, og da Subaru har haft mere end en finger med i spillet, får bilen naturligvis et intelligent firehjulstræksystem med elmotorer placeret på både for- og bagakslen. De to mærker har i fællesskab benyttet deres arv og store ekspertise til at udvikle et nyt system, der skulle sørge for fine off-road egenskaber til Toyota bZ4X Concept.
Biler kan som regel ofte kendes på fronten. Her har det store frontgitter fra flere af Toyotas øvrige modeller måtte vige pladsen til fordel for en helt nydesignet markant front, der gemmer på sensorer, lys og strømlinede elementer.
Masser af plads
Toyota bZ4X Concept er bygget på Toyotas helt nye platform, e-TNGA, der er udviklet særligt til elektriske biler. Platformen er meget fleksibel og let at tilpasse til en lang række af forskellige biltyper og bilstørrelser. En lang akselafstand og forholdsvis korte udhæng både for og bag på konceptbilen bidrager ifølge Toyota selv til en ret rummelig og åben kabine med benplads på bagsædet som i en luksuslimousine.
Foran sørger et lavt placeret instrumentpanel for ekstra godt udsyn. De fleste kontrolfunktioner er placeret ved midterkonsollen, grupperet intuitivt og designet, så de er lette at genkende og betjene. Instrumenteringen er digital og placeret over rattet, så man skal flytte øjnene minimalt fra vejen for at aflæse informationen.
Rattet skiller sig ud
Netop rattet skiller sig ud fra, hvad man har været vant til fra andre biler. Toyota bZ4X Concept byder samtidig på verdens første kombination af det særligt udformede rat og såkaldt ”steer-by-wire”-teknik, også kendt fra fly, i en masseproduceret bil.
Det er en teknologi, der giver føreren bedre kontrol over bilen, og som fjerner forstyrrelser i rattet fra fx ujævnheder i vejen eller i forbindelse med nedbremsning, da rattet ikke er mekanisk forbundet med hjulene. Rattets udformning bidrager desuden til, at føreren ikke behøver at løfte hænderne fra rattet for at dreje.
Den endelige produktionsudgave af Toyota bZ4X, forventes introduceret i midten af næste år. Derfor er det endnu for tidligt for japanerne at melde noget som helst ud omkring rækkevidde, batteristørrelse og ladehastighed.