DEL

Alle Hondas europæiske mainstreammodeller skal inden udgangen af næste år være elektrificeret. Og næste skud på det grønne træ fra Honda er den nye HR-V der får hybriddrivlinje som japanerne kalder for e:HEV. Motorisk har den to kompakte elmotorer, der er sluttet til en 1,5 liters benzinmotor med højeste ydelse fra forbrændingsmotoren på 131 hk og et maksimalt moment på 253 Nm ved 4.500 omdr./min. Ved hjælp af Hondas M/M-princip er HR-V platformen konstrueret med hybriddrivlinjens komponenter smart disponeret i chassiset og i motorrummet. Hybridbatteriet er placeret under bagagerummet, men ifølge Honda skulle der stadig være godt med plads bagi, hvor Honda fortsætter med de såkaldte Magic Seats, som både kan lægges ned eller foldes op afhængigt af den ønskede plads i bagagerummet.

Starter altid elektrisk

Konfigurationen i e:HEV omfatter tre kørselstilstande, der vælges automatisk efter de aktuelle kørebehov. For at levere den ultimative effektivitet starter HR-V med elmotoren og skifter til hybridtilstand, når motoren er under behovet for højt moment, og skifter igen til benzinmotor ved kørsel med højere, mere konstant hastighed. Køredynamikken forøges gennem de forskellige køretilstande  – Sport, Normal og Econ, mens den supplerende køretilstand B kan vælges via gearskiftet for en stærkere regenerativ bremsning og en mere EV-lingende oplevelse. Niveauet af energigenvinding og styrken af decelerationseffekten kan justeres til førerens præferencer ved brug af Deceleration Selector bag rattet.

Smart luftspredningssystem

Interiøret blev designet med fokus på plads og lys for at øge følelsen af luftighed i kabinen. Den luftige fornemmelse forstærkes yderligere af det unikke luftspredningssystem med L-formede dyser, der er placeret i instrumentpanelets øverste hjørner. Det nye system undgår problemet ved de traditionelle ventilationssystemer, hvor passagererne ofte føler ubehag når luften blæses direkte ud på dem. Systemet dirigerer diskret en luftstrøm langs med de forreste vinduer til loftet, og skaber en lufthvirvel ved siden af og oven over passagererne. Effekten af de nye dyser påvirker ikke blot direkte passagererne, men skaber et behageligt miljø for alle i kabinen.

Nemmere touchbetjening

Brugerfladen på den intuitive 9” LCD touchskærm er designet til at distrahere føreren mindst muligt med enklere og fuldt indstillelige menulag, der giver nem adgang til praktiske funktioner og lettere betjening. Betjeningen skulle være forbedret betydeligt sammenlignet med de tidligere systemer, og gør det nemt og hurtigt at skifte mellem apps og sørger for hurtig respons på input og ordrer. Føreren er også i stand til at afgøre, hvor mange oplysninger til avanceret førerhjælp, der vises på 7” skærmen for yderligere at minimere distrahering af føreren. Brugerfladen, som navigeres med den velkendte betjening i smartphone-stil, aktiverer også smartphone skærmspejling via Apple CarPlay (gennem Bluetooth, WiFi eller kabel) og Android Auto (kabel). Over-the-air softwareopdateringer giver mulighed for opgradering til de nyeste funktioner og apps.

Forbedret sikkerhed

Den nye HR-V er udstyret med et system Honda kalder for “sensing,” der er et sikkerhedssystem, der hjælper føreren med forskellige features. Det omfatter blandt andet forbedret natkørsel med Pedestrian Collision Mitigation Steering System (PDMSS) og Collision Mitigation Brake System (CMBS), som nu registrerer modkørende biler, der krydser bilens køreretning, inklusive cykler og motorcykler, og aktiverer bremserne. Fartpiloten (ACC) i den nye HR-V forbedrer sikkerheden ved baneskift og overhaling af køretøjer. Derudover meddeler Honda, at styrevinklen og den tværgående G-kraft nu vurderes sammen med billeder fra det forbedrede kamera for at accelerere bilen tidligere under manøvrer. Det giver en sikrere og mere jævn overgang ved overhaling. Fartpiloten har også en lavhastigheds følgefunktion samt bremsekontrol for at opretholde den valgte hastighed ved kørsel ned ad bakke.

Endnu mere sikkerhed

Blindvinkelassistent er nu også at finde i den nye HR-V. Den anvender radarteknologi for automatisk at registrere køretøjer i førerens blinde vinkel, og advarer føreren via et advarselssymbol i sidespejlet. Registreringsafstanden er forbedret fra 3 m til 25 m, og giver føreren øget tillid. Systemet til overvågning af krydsende trafik er også forbedret, og benytter radarsensorer på siden af bilens bagende for at advare føreren om krydsende trafik, når der bakkes. Der er både en lydalarm og en visuel alarm. Hill Descent Control (HDC) fungerer ved en minimumshastighed på kun 3 km/t og er tilgængelig for første gang i Europa i HR-V. Denne teknologi gør det muligt at opnå større og mere jævn kontrol på overflader med kun lidt vejgreb og på stejle nedkørsler for at øge køretilliden under forskellige forhold, såsom kørsel på glatte, udendørs ramper i P-huse eller på snedækkede veje.

Den helt nye HR-V e:HEV vil være tilgængelig i Europa i slutningen af 2021. Det er endnu alt for tidligt for den danske Honda-importør at sige noget som helst om prisniveau for den nye HR-V e:HEV.