Her er Toyota GR 86

Da Toyota introducerede sportsvognen GT86 tilbage i 2012 genopfandt japanerne den ægte og rendyrkede køreglæde med den lille baghjulstrukne sportscoupé. Nu er Toyota klar med en helt ny generation af bilen, der føjer sig til den voksende portefølje af sportsmodeller under Toyotas Gazoo Racing motorsportsbrand, GR.

Navnet på baghjulstrækkeren skifter således fra GT86 til nu GR 86 og bliver den tredje globale model under Toyotas motorsportsbrand, hvor GR Supra kom først i 2019 efterfulgt af GR Yaris sidste år.

Toyota fortæller, at den nye GR 86 arver hovedingredienser til en ekstra sjov køreoplevelse fra GT86, der på verdensplan er solgt i over 200.000 eksemplarer siden introduktioen 2012 – heriblandt knap 100 i Danmark. GR 86 forventes med en vægt på blot 1.270 kg at blive den letteste fire-personers sportscoupé i klassen takket være en række vægtreducerende tiltag som fx aluminiumstag og sidepaneler ligeledes i aluminium. Nøjagtig som sin forgænger kommer GR 86 også med baghjulstræk.

Ny kraftigere motor

Motormæssigt blæser der nye vinde, og den tidligere 2-liters sugemotor i forgængeren bliver i GR 86 erstattet af en helt ny og kraftigere, firecylindret, langsliggende 2.4-liters benzinmotor.

Mål og dimensioner er stort set identiske med første generation, og GR 86 fastholder dermed et ultra lavt tyngdepunkt, og det i forvejen stive karosseri er gjort 50 procent stivere, hvilket skulle gøre køreegenskaberne endnu skarpere. Funktionelle aerodynamiske elementer som blandt andet de forreste luftkanaler og sidepaneler er udviklet på baggrund af de erfaringer, man har gjort sig fra modellens deltagelse i forskellige motorsportsløb.

Den nye Toyota GR 86 vil blive introduceret flere steder i verden – herunder i Europa, men et præcist lanceringstidspunkt er endnu ikke offentliggjort. Sikkert er det dog, at vi får flere detaljer om bilens teknik og specifikationer senere på året.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.

Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder – gratis!

Del artikel

Har du også læst?