Når Kia Stonic bare står i sit helt originale trim er der ikke meget spræl over den. Kedelig og lidt kluntet er vel det nærmeste man kan kalde den, men nu sker der ting og sager med den lille koreanske crossover. Bilen kommer nemlig i en sporty udgave som GT Line, hvor den får et mere friskt udseende, indvendigt og udvendigt med eksklusive GT Line designfeatures. Ligesom andre modeller i Stonic-serien tilbyder GT Line-modellen også mulighed for tilpasning med nye to-farvede farvekombinationer samt en række muligheder for mild hybrid og helt konventionelle drivlinjer.
Et GT-inspireret design
Kia siger selv, at Stonic GT Line er inspireret af mærkets GT-modeller, Stinger, Ceed GT og ProCeed GT. Stonic GT Line har fået et nyt front- og bagkofangerdesign for at give bilen en mere målrettet attitude på vejen. Den forreste kofanger er forbedret med integrerede LED-tågelygter, tre forskellige luftindtag på tværs af bilens forside og en metallisk linie langs den nederste kant. Tiger-næse-grillen får også sin egen designfinish, mens sorte sidespejle står i kontrast. Desuden er GT Line-modellen som standard udstyret med nye komplette LED-forlygter, der skaber en markant lyssignatur. Bagpå adskiller en mere fremtrædende bagkofanger den fra andre Stonic-varianter med et design, der efterligner dobbelt udstødning og en bagdiffusor og et GT Line-mærke på bagklappen.
Som med eksisterende varianter af modellen er muligheden for at skræddersy din egen model stadig et nøglepunkt for Stonic GT Line. Til dato har en tredjedel af alle Stonic-købere valgt en tofarvet lakering, og GT Line tilbyder køberne de samme 15 tofarvede farvekombinationer. Herudover kan køberne af GT Line modellen yderligere tilpasse sin Stonic med de tre forreste luftindtag i kontrasttagets farve. Alle Stonic GT Line modeller er udstyret med 17-tommer alu-fælge.
Fine interiøropgraderinger
Opgraderinger til kabinen i Stonic GT Line hæver også de præstationsinspirerede referencer i forhold til de øvrige Stonic modeller. Den mest iøjenfaldende ændring er kulfiberlook på instrumentpanelet – en finish, der alene fås i GT Line-modeller.
Sæderne er også specielle for den nye variant, trimmet i en kombination af sort stof og syntetisk læder med hvide kontrastsømme. Føreren mødes også med et nyt D-formet rat i perforeret læder med GT Line logo og kontrastsøm samt et 4,2″ digitalt display mellem knapperne i instrumentenheden.
Udbud af turboladede og mild hybrid-drivlinjer
Stonic GT Line tilbyder Kias nye EcoDynamics + mild hybrid-benzin drivlinje (MHEV). En kombination af Kias Smartstream 1,0-liters T-GDi-motor (turboladet direkte benzinindsprøjtning) og et 48V MHEV-system, EcoDynamics + drivlinien leverer større effektivitet ved implementering og regenerering af elektrisk drivkraft. Et kompakt 48-volt lithium-ion-polymerbatteri supplerer motorens drejningsmoment med elektrisk effekt via en ny Mild-Hybrid Starter-Generator (MHSG) enhed.
MHSG er forbundet med motorens krumtapaksel via en rem, og skiftet mellem motor- og generatorfunktion sker ubemærket. I ”motor”-funktionen under acceleration leverer MHSG ekstra elektrisk kraft for at reducere motorens belastning og emissioner. Når bilen decelererer, kan MHSG under visse forhold skifte til ”generator-funktionen,” hvor den rekupererer lidt energi fra krumtapakslen til opladning af batteriet.
Den nye Smartstream-motor er udstyret med Continuously Variable Valve Duration (CVVD). CVVD teknologien gør, at motoren kan skifte smidigt mellem forskellige forbrændingscyklusser afhængigt af belastningen og dermed optimere effektiviteten i alle kørselssituationer. Den nye EcoDynamics+-motor fås med enten 100 hk eller 120 hk, og takket være et Drive Mode Select-system kan førerne i begge versioner tilpasse deres kørsel med indstillingerne “Eco”, “Sport” og “Normal”.
Stonic GT-Line er udstyret med Kias nye intelligente manuelle gearkasse (iMT) som standard – eller en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (7DCT) som tilvalg. iMT er Kias nye ”clutch-by-wire”-system, som bidrager til MHEV-systemets bedre brændstofeffektivitet og lavere CO2-emissioner, og samtidig fastholder det førerens engagement, som man kender fra konventionelle manuelle gearkasser. I stedet for mekanisk betjening af koblingen foregår betjeningen af koblingen i iMT’en elektronisk. Den er integreret i MHSG, som standser motoren tidligere end Kias Idle Stop & Go-start-stop-system, når man ruller hen mod fx et lyskryds for at standse.
Begge gearkasser – iMT og 7DCT – giver mulighed for at “rulle” med slukket motor for at øge brændstofeffektiviteten. Systemet fungerer ved hastigheder op til 125 km/t, og motoren genstartes, når føreren træder på speederen, bremsepedalen eller på koblingen.
Ud over EcoDynamics + modellerne tilbydes Stonic GT Line også med en Smartstream 1,0 liters T-GDi-motor, der producerer 100 hk kombineret med enten en 6-trins manuel gearkasse eller 7-trins DCT.
Kia Stonic GT Line bliver produceret på Kias fabrik i Sohari, Korea. Salget i Danmark starter i foråret 2021. Og alle modeller er naturligvis omfattet af Kias garanti på 7 år/150.000 km.